“Van Hool-scenario lijkt bij VDL uitgesloten”: ABVV ziet volledig andere situatie bij Roeselaarse busbouwer
De grote ontslagronde bij Van Hool wordt ook in Roeselare van dichtbij opgevolgd. Busbouwer VDL wil geen commentaar geven op de situatie bij de concullega, vakbondsman Yves Allewaert van ABVV laat wel zijn licht schijnen. “De situatie bij VDL is volledig anders”, zegt hij. “Het bedrijf is stevig verankerd met Roeselare.”
VDL Bus Roeselare, onderdeel van de Nederlandse VDL Groep die in totaal ruim 16.000 mensen in 19 landen tewerkstelt, is erg nauw verweven met de Roeselaarse deelgemeente Beveren. Die zag in 1881 het leven als koetsenatelier van Henri Jonckheere en groeide de voorbije 143 jaar uit tot een van de grootste busbouwers van het land. “Naast Van Hool ook de enige in België die in die sector actief is”, legt Yves Allewaert van ABVV uit.
Sinds 1994 vaart het bedrijf onder Nederlandse vlag, eerst nog met Jonckheere in de naam, maar vanaf 2011 als VDL.
“VDL en Van Hool hebben een compleet andere bedrijfsstructuur”, klinkt het. “Bij Van Hool bouwen ze bussen voor openbaar vervoer, maar ook autocars en industriële voertuigen. VDL heeft een duidelijke keuze gemaakt voor de e-bus in de openbare transportsector. Dat is het enige wat in Roeselare van de band rolt. En het orderboekje zit nu al tot en met het eerste kwartaal van 2025 volledig vol.”
Nieuwe productiesite
In de loop van vorig jaar werd ook de nieuwe productiesite in Beveren in gebruik genomen. “Een investering van ruim 40 miljoen euro die de verankering met Roeselare in de verf zet. Die draait uiteraard nog niet op volle toeren, maar het toont wel duidelijk aan dat VDL hier is om te blijven. Bij Van Hool wordt nog in veel oudere productiehallen gewerkt.”
“Ik stel me wel vragen bij het aankoopbeleid van de Vlaamse overheid. Zijn de goedkope e-bussen van BYD ook die met de beste kwaliteit? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen” – Yves Allewaert, ABVV Metaal
Yves Allewaert haalt ook enkele strategische keuzes bij Van Hool aan. “Zij hebben vol ingezet op waterstofbussen, maar die zijn nooit van de grond gekomen. Ook de investering in een fabriek in de Verenigde Staten bleek niet de juiste te zijn.”
“Dergelijke zaken zijn bij VDL niet gebeurd. Al zijn er ook hier wat problemen let toelevering van onderdelen, maar dat is eigen aan de sector. Een Van Hool-scenario bij VDL zien we niet aan de horizon opdoemen.”
Vlaams aankoopbeleid
Wel stelt ABVV zich vragen bij het aankoopbeleid van de Vlaamse overheid. “Dat het e-bussen bij het Chinese BYD kocht, blijft een raadsel. BYD wordt zwaar ondersteund door de Chinese regering en kan zo een erg lage prijs garanderen, maar staat goedkoop in dit geval ook synoniem met goeie kwaliteit? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen.”
“We hebben heel veel expertise in eigen land, maar koop lokaal geldt blijkbaar niet voor onze Vlaamse politici. Bijzonder jammer.”
Bij VDL Roeselare werken op vandaag om en bij de 500 mensen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier