Brugge deze zomer drukker dan Barcelona, en toch is er nauwelijks protest

Brugge telt in de zomer 6,65 toeristen per inwoner. © NICOLAS MAETERLINCK BELGA
Stefan Vankerkhoven

Brugge is deze zomer drukker dan Barcelona. Tenminste als je het aantal toeristen vergelijkt met het aantal inwoners. Het Venetië van het Noorden telt 6,65 toeristen per inwoner. En toch hoor je de Bruggelingen nauwelijks protesteren. Volgens burgemeester Dirk De fauw rammelt dit onderzoek van boekingsportaal Holidu langs alle kanten en zet het ten onrechte Brugge in een negatief daglicht. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht pleit voor een fietsstrook in de zeer drukke Katelijnestraat, zodat toeristen van fietsende Bruggelingen kunnen gescheiden worden.

We zien het steeds meer in het nieuws: de bewoners van grote Europese trekpleisters protesteren tegen de enorme aantallen toeristen die volgens hen hun woonplaats onleefbaar maken. Hoewel toerisme ontegenzeggelijk een stimulans is voor de economie, worstelen sommige van de meest iconische steden inderdaad met de ongekende bezoekersaantallen.

Overtoerisme

Van de betoverende kanalen van Venetië tot de middeleeuwse charme van Brugge, deze juweeltjes worden geconfronteerd met de uitdagingen van overtoerisme. Holidu, één van Europa’s bekendste boekingsportalen voor vakantiehuizen, heeft het fenomeen van overtoerisme nader onderzocht en bepaald wat deze zomer de drukste steden, bezienswaardigheden en stranden van Europa zijn.

De drukste steden werden bepaald met behulp van gegevens over het aantal inkomende toeristen in 2023 van Euromonitor International. Brugge staat in de lijst van twintig drukste steden van Europa en prijkt op de veertiende plaats met 6,65 toeristen per inwoner. Het Venetië van het Noorden telt immers 119.276 inwoners en kreeg in juli volgens Holidu al 792.900 toeristen over de vloer.

Dubrovnik

Ter vergelijking. Dubrovnik heeft het twijfelachtige voorrecht de meest overbelaste stad van Europa te zijn, met maar liefst 27 toeristen per inwoner. Dit juweeltje aan de Adriatische Zee is overspoeld door bezoekers en is van een rustig kustverblijf veranderd in een drukke, menselijke mierenhoop. Die stad telt amper 41.562 inwoners en heeft in de zomer 1,14 miljoen toeristen.

Rhodos is de tweede bestemming op de ranglijst. Met 26 toeristen voor elke inwoner is het Griekse eiland hard op weg het slachtoffer te worden van zijn eigen populariteit. Met een overweldigende 21 toeristen voor elke inwoner, claimt Venetië de onfortuinlijke bronzen medaille in Europa’s overvolle competitie.

Barcelona

Maar Barcelona, waar woedende inwoners protestacties hielden omdat het toerisme de prijzen van de huizen opdrijft, staat slechts op de twintigste plaats met 4,42 per inwoner. Is het appels en peren vergelijken? Barcelona heeft immers 7,1 miljoen inwoners versus 1,6 miljoen toeristen in de zomer.

Brugs burgemeester Dirk De fauw reageert: “Dit ‘onderzoek’ vond ook al vorig jaar plaats. Het resulteerde toen in heel wat negatieve berichtgeving over het toerisme in onze stad, onterecht. Waarom? Omdat dit onderzoek methodologisch langs alle kanten rammelt.”

Beperkte bronnen

Volgens Dirk De fauw zijn de bronnen van dit onderzoek beperkt tot een weinig bekende online reisgids voor backpackers (The Savvy Backpacker) en een reiswebsite die info geeft over luchthavens (Air Mundo): “Men baseert zich op bezoekersaantallen die ons niet bekend zijn en in ieder geval ook niet juist zijn.”

“Bovendien deelt men gewoon het aantal bezoekers door het aantal inwoners maar daarbij houdt men helemaal geen rekening met de oppervlakte van de stad. Onze 119.000 inwoners zijn verspreid van Zeebrugge tot Assebroek.”

“Als men de drukte in de binnenstad zou willen nemen – want daarover gaat een toeristendruktemeting dan zou men die 792.900 moeten delen door 20.000 en dan komen we tot 39 toeristen per inwoner. Wij weten dat er op de drukst mogelijke dagen in Brugge – eind december 60 à 70.000 bezoekers zijn aan de binnenstad. Dit betekent drie bezoekers per inwoner. Dus hun druktemeting trekt op niets.”

Ongenuanceerd

Dit leidt volgens de Brugse burgemeester tot ongenuanceerde berichtgeving die geen waarheidsgetrouw beeld geeft van zijn stad: “Ze is louter bedoeld om via een populair thema de aandacht te trekken op het eigen online boekingsplatform Holidu. Maar dat gebeurt dus ten koste van bepaalde steden, onder andere Brugge.”

Dirk De fauw geeft ook nog mee dat Holidu een platform is dat het aanbod van andere boekingsplatformen toont en ernaar doorverwijst: “Ze hebben bij mijn weten geen rechtstreekse contracten met het logiesaanbod in Brugge.”

Concentratiemodel

Wat het ‘overtoerisme’ betreft blijft het Brugs stadsbestuur vasthouden aan het concentratiemodel, waarbij het overgrote deel van de toeristen, vooral de dagjesbezoekers, geconcentreerd worden in de “gouden driehoek” Minnewater – Burg – Dijver – Markt.

“Daar hebben de Bruggelingen en bezoekers het gevoel dat het soms te druk is. Denk maar aan de vaak overvolle Katelijnestraat. Maar van zodra je dit circuit 300 meter verlaat dan bemerk je niet veel toeristen meer”, besluit Dirk De fauw.

Fietsstrook

Vlaams parlementslid en voormalig mobiliteitsschepen Annick Lambrecht (Vooruit) vindt dat Brugge op haar limieten zit, zeker in Katelijnestraat: “Ik vraag al twee jaar een meter fietsstrook zodat fietsers en voetgangers kunnen afgescheiden genieten van mooi Brugge.”

“Men blijft dit weigeren. Waarom zouden we dat niet gewoon op proef proberen ? Er moet echt iets gebeuren en niets proberen is geen optie. Voetgangers en fietsers moeten zich beiden goed en thuis voelen in onze stad, ja toch ? Ik hoor mensen die de fiets niet meer op durven , ik hoor voetgangers met schrik. Dat is niet oké en smeekt om ten minste oplossing te proberen.”

Het is vooral ter hoogte van de Onze-Lieve-Vrouwekerk erg druk.
Het is vooral ter hoogte van de Onze-Lieve-Vrouwekerk erg druk.

“Waarom geen goed uitgewerkt proefproject door de dienst mobiliteit ? Ik geef maar 1 voorstel maar ook andere opties moet men bekijken als ze beter lijken. Het is het principe van bijvoorbeeld de passantenbrug naar sint-michiels. Daar duidt men ook aan waar voetgangers best lopen en zo scheiden voetgangers en fietsers zich beetje spontaan.”

Sensibiliseren

Of markeringen op de grond zoals in het eerste stuk Katelijnestraat. Uiteraard dienen stadswachten wat te sensibiliseren. Een duidelijk bord of paal plaatsen, zoals men voor auto’s wel doet, is eveneens vereist. Het moet dus best infrastructuur en sensibiliseren samen zijn. Niet iedereen zal volgen maar als gidsen het al weten dat kunnen zij hun groep er ook op wijzen. Als het al de helft verbetert is het toch al iets want 100 procent oplossen bestaat niet”

Dus actie graag! Deel als je mijn vraag steunt alstublieft #voetgangers #fietsers #Bruggefietsstad #Annickenergiek”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier