Het West-Vlaams ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan, ook in tijden van crisis. Uit de startersatlas van zelfstandigenorganisatie Unizo en onderzoeksbureau Graydon blijkt dat nooit eerder zoveel mensen een eigen bedrijf uit de grond stampten. Ook in sectoren die het hard te verduren kregen.
Toegegeven: met 0,8 procent meer nieuwe ondernemers dan er in 2019 bijkwamen, is de stijging wat het aantal West-Vlaamse starters betreft beperkt. Maar toch is de toename en het nieuwe record van 11.368 starters in 2020 opmerkelijk te noemen. Dat zegt ook Wouter Blomme, West-Vlaams Unizo-directeur: “Hoewel het crisisjaar een remmende factor was, is het erg bemoedigend om te zien dat het aantal starters blijft stijgen. Bovendien zien we ook dat de trend zich in de eerste maanden van 2021 voortzet. In januari, februari en maart tellen we 2,3 procent meer nieuwe ondernemers dan in dezelfde periode vorig jaar. Maart is met 28,7 procent een bijzonder hoge uitschieter.”
West-Vlaanderen volgt grotendeels de Vlaamse cijfers, die in tegenstelling tot de Waalse (-5 procent) en zeker de Brusselse (-11,1 procent) met +1,1 procent meer starters positief ogen. In heel het land zetten vorig jaar 106.788 mensen de stap naar een eigen onderneming. Meer dan de helft doet dat met een eenmanszaak en in eerste instantie vooral deeltijds. Starters zijn dus voorzichtiger maar volgens Unizo wel een pak beter voorbereid op wat komt. “Die voorbereiding en de belangstelling voor professionele begeleiding mist zijn effect niet”, oppert Wouter Blomme. “Uit analyse blijkt dat 69,8 procent van de West-Vlaamse starters na vijf jaar nog actief is. Nergens in Vlaanderen ligt dat cijfer hoger.”
Belang van e-commerce
Uitgesplitst per sector zijn er wel grote verschillen. De retail blijkt vrij verrassend de beste leerling van de klas met een nationale stijging van 22,6 procent. Die is volgens Unizo vooral te danken aan de groei op vlak van e-commerce. Ook de bouw (+10,2 procent) en ook de autosector (+8,6 procent) zagen opvallend veel nieuwe mensen instappen. De transport, zeker het personenvervoer, de horeca en ook de cultuur-, evenementen- en recreatiesector kregen dan weer harde klappen. “Dat die sectoren al maanden verplicht stilliggen is uiteraard een belangrijke verklaring voor die cijfers”, aldus Unizo-directeur Blomme nog.
Ondanks de bemoedigende resultaten blijft Unizo hameren op het belang van steunmaatregelen. Gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche pleit er dan ook voor dat het dubbel overbruggingsrecht ook na 30 juni kan blijven doorlopen en dat zeker tot het einde van het jaar. Tegelijk wil Unizo ook dat ondernemingen die 70 procent omzetverlies lijden ook in aanmerking komen voor steun. En initiatieven zoals het Vlaams Beschermingsmechanisme moeten eveneens worden voortgezet.
Emma (23), start met eigen boetiek: “Timing is niet ideaal, maar dit is mijn levenswerk. Ik heb er geen spijt van”
Emma Scheirsen (23) stampte eind januari haar eigen kledingzaak, Sillie Boetiek, uit de grond in haar geboortestad Brugge. Daarvoor had ze er een studie orthopedagogie en een jaar als opvoedster opzitten. Toch voelde dat niet helemaal aan als het juiste carrièrepad.
“Eigenlijk heb ik er altijd van gedroomd om een kledingzaak te beginnen, maar dat leek een onhaalbare kaart”, vertelt Emma, “maar door er veel over na te denken en door gesprekken met familie en vrienden, kwam ik echter tot de conclusie dat het misschien toch niet zo onrealistisch was en heb ik uiteindelijk de sprong gewaagd.” Emma geeft toe dat de timing, door de coronacrisis, niet ideaal was, maar voor haar voelde het als het juiste moment: “ik ben jong, heb nog geen kinderen en was op dat moment in between jobs . Ik had natuurlijk zoals iedereen gehoopt dat de coronacrisis minder lang zou duren, maar dat heb je niet in de hand.”
Geen overheidssteun
Corona zorgt voor extra uitdagingen voor de jonge onderneemster. Zo kan ze als starter niet genieten van de steunmaatregelen die de overheid voorziet voor niet-essentiële winkels en moest ze onlangs omschakelen naar een reservatiesysteem. Volgens Emma is het ook moeilijker om een zaak in de markt te zetten in coronatijden. “Ik kan natuurlijk niet vergelijken met de situatie ervoor, maar ik denk toch dat het door de lockdown langer duurt om naamsbekendheid te verwerven. Er is veel minder passage in de stad en mensen mogen ook niet met twee shoppen. Mond-tot-mondreclame valt daardoor voor een groot stuk weg”, legt ze uit.
Emma zal dan ook blij zijn als er weer wat meer mag. “De recent aangekondigde versoepelingen zijn welkom, maar ik ben realistisch. We zijn nog niet van dit virus verlost”, zegt ze. Emma blijft echter positief en heeft geen spijt van haar keuze. “De heropleving van kleine boetieks en het lokaal shoppen is een goede zaak. De aanpak in kleine winkels is veel persoonlijker, de klant wordt één op één geholpen. Sillie Boetiek is mijn levenswerk en daar ben ik trots op”, besluit Emma. (Lien Henneco)
Lander (21), start als barbier: “Passie voor haar kreeg nieuwe dimensie dankzij de pandemie”
Met Lander Buijsse (21) krijgt de gemeente Lichtervelde binnenkort zijn eerste barbier. Lander maakte ondanks, maar ook een beetje dankzij, corona een carrièreswitch. “Ik ben nog steeds fulltime aan de slag als postbode, maar zodra de niet-medische contactberoepen mogen heropenen, hoop ik te kunnen starten als barbier in bijberoep.”
Dat betekent dat Lander op 26 april wellicht zijn eerste klanten zal mogen ontvangen. “Ik heb altijd geëxperimenteerd met mijn eigen kapsel. Van een hanenkam tot krullen, van donker tot blond, ik heb het allemaal gehad. Het zit ook een beetje in de familie: mijn tante is kapster”, vertelt Lander. De passie voor haar kreeg tijdens de coronapandemie een nieuwe dimensie. “Door de lockdown was ik genoodzaakt om mijn eigen kapsel onder handen te nemen. Na verloop van tijd kwamen ook vrienden bij me aankloppen om hun kapsel aan te pakken. Zo is de bal aan het rollen gegaan.” In februari is Lander een opleiding gestart bij een barbier in Melle. “Voordien deed ik mijn kennis op via tutorials op YouTube”, vertelt hij, “en ik kon al veel oefenen bij vrienden en familie. Ik ben nu ook gestart met mijn zaak te promoten via sociale media.” Kapsalons zijn er genoeg in Lichtervelde, maar een barbier, dat is nieuw.
Coronavirus
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier