De handelaars van het centrum hoeven niet te betalen om lid te worden van de nieuwe vzw Centrummanagement. De stad komt met 50.000 euro extra over de brug.
Erik Van Lombergen is voorzitter van de nieuwe vzw in oprichting, die de kwaliteit en aantrekkingskracht van het centrum moet versterken. Ilse Snick wordt zoals bekend centrummanager. “In deze tijden is het niet evident om de handelaars een verplichte taks op te leggen. Dat werkt averechts”, verklaart schepen van Economie Niko Geldhof waarom alsnog werd gekozen om het lidmaatschap gratis te maken. “Bovendien zou de administratie rond het innen van de lidgelden ons ook geld kosten. Het sop zou de kool niet waard zijn. De handelaarsbonden waren al jaren vragende partij voor centrummanagement, maar de handelaars waren daarom geen vragende partij om een verplichte belasting in te voeren. Er hoeft ook geen lidgeld aan een eigen handelaarsbond meer te worden betaald.”
In sommige straten innen de handelaarsbonden nu lidgelden tot 1.100 euro. Dat komt volledig te vervallen. De vzw Centrummanagement wordt gesubsidieerd met 80.000 euro van het Economisch Huis. Het stadsbestuur is bereid daar bovenop nog 50.000 euro te investeren. Het gratis lidmaatschap voor de handelaars is vrij uniek. In andere steden wordt ofwel met een verplichte taks gewerkt, ofwel met een vrijwillig lidmaatschap. Ook voor de andere handelskernen van Oostende voorziet het Economisch Huis in ondersteuning van acties die het handelsapparaat versterken.
Uniformiteit
De vzw Centrummanagement zal Oostende promoten als één aantrekkelijk winkelgebied. Dit zal zowel in het straatbeeld als in de andere communicatie merkbaar zijn. Er werd een wedstrijd uitgeschreven waarbij zeven communicatiebureaus de kans krijgen een ontwerp in te dienen. Eind juni volgt daarover meer nieuws. Over de promotie zal nauw overlegd worden met Toerisme Oostende. “De rode draad in alle promotie en acties is kwaliteit”, zegt centrummanager Ilse Snick.
“We streven ook naar uniformiteit. Met het centrummanagement komt een einde aan de periode waarin elke straat zijn eigen vlaggen en aankleding had. Met de leden zal onderhandeld worden over een nieuwe visie op straatversiering, uitstallingen, gevelreclames, sandwichborden, kerstverlichting, muziek in de shoppingzone… Verder zal er driemaandelijks vergaderd worden met de burgemeester en de schepen van Economie over openbare werken, netheid en veiligheid van het centrum.”
(HH)
Lees hier ook over in Krant van West-Vlaanderen, editie De Zeewacht.
Horeca
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier