Veel meer dan buienradar of het weerbericht hebben de terrassen invloed op de verkoopcijfers in de winkelstraten. Wie gezellig een koffietje kan drinken tussen het shoppen door laat zich allerminst afschrikken door een regenbui. Verrassend is dat niet, zegt psycholoog Maarten Vansteenkiste. “We hebben zolang zonder gemoeten dat het weer ons enthousiasme niet kan drukken.”
Dit artikel verscheen eerder ook in De Zondag.
Vooral druilerig, miezerig, nat. Nu en dan een plensbui, gevolgd door een brede opklaring. En niet warmer dan 13 graden. Echt winkelwandelweer is het zaterdagmiddag niet in Kortrijk. Toch is het vrij druk in de winkelstraten en het centrum van de stad. Het wat twijfelende weer schrikt de shoppende bezoekers niet af. Integendeel. De een draagt nog een muts of houdt een paraplu dichtbij, terwijl de ander met ontblote benen vertrouwen toont in het zonnetje dat straks wel zal komen piepen.
“Er is zeker een groot verschil met de weken voor de heropening van de horecaterrassen”, merkt Rika Vanlangendonck, winkelverantwoordelijke van Schoenen Verduyn, een van de populairste zaken in de Lange Steenstraat. “Al de hele week voelen we dat het drukker is, op straat en in de winkel. Onze cijfers zijn ook een pak beter, dus ons zal je niet horen klagen. Weten dat je straks van een terrasje kan genieten, geeft klanten een heel ander gevoel.”
Dat het drukker is dan voor de terrassendag op 8 mei, erkent ook Veerle Vogels. Zij coördineert de stewards van de stad in het winkelwandelgebied en wijst mensen op het belang van de anderhalve meter en het dragen van een mondmasker. “Dat is hier nog altijd verplicht, al voel je sinds de start van de versoepelingen dat de aandacht ietwat verslapt. Een probleem is het niet, eerder een vergetelheid nadat mensen van een terrasje komen”, vertelt ze. “Ik maak ook de inschatting voor de druktebarometer van Kortrijk. Het wordt vandaag oranje, opletten dus. Van zodra je bij het kruisen onvoldoende afstand kan houden, moeten we die switch maken.”
Vanuit Frankrijk
Veel meer dan West-Vlaams is Frans vanmiddag de voertaal op straat en in de horecazaken. De Noord-Fransen zakken ook dit weekend massaal af naar Kortrijk. Over de landsgrens, op nog geen twintig minuten rijden, is alles immers nog dicht. “Ik schat dat de voorbije dagen toch zeker een derde van de klanten uit Frankrijk komt”, zegt Jan Christiaens van restaurant Nata op de Grote Markt. “Op een dag als vandaag ligt dat nog een pak hoger. Het is wel druk, ja. Drukker dan we eigenlijk zelf hadden verwacht toen we de weersvoorspellingen bekeken. Ik heb zelfs klanten moeten weigeren omdat we geen droge plekjes onder de luifel of de parasols meer hadden. Mensen zijn niet bang om te komen eten en drinken. Regen of geen regen.”
Echt verrassend is de terrasdrang niet, oppert psycholoog Maarten Vansteenkiste (Universiteit Gent). “Na maanden binnen zitten, is zo’n terras absoluut een welgekomen afwisseling. En we weten uit onderzoek dat mensen hunkeren naar zaken die hun routine kunnen breken. Dat is belangrijk voor ons welbevinden. Bovendien biedt een terras in de stad ook de mogelijkheid om anderen te ontmoeten. Die verbondenheid is evenzeer iets waar we tijdens de coronamaanden nood aan hebben. Wat slechter weer zal ons daarbij alleszins niet tegenhouden. Regen of kou zal ons enthousiasme niet temperen. Het is vandaag ook allemaal nog heel ‘nieuw’, bij wijze van spreken. We hebben zolang zonder gemoeten, dat het terraspintje of die koffie met het stukje taart nog net iets beter smaakt dan vroeger. Ik denk wel dat, eens het nieuwe ervan af is, dat het weer wel opnieuw een meer bepalende factor zal zijn.”
Beleving in de stad
“Ik ben wel blij dat de terrassen open zijn, niet alleen voor de horeca zelf, maar gewoon ook voor de sfeer en de beleving in de stad”, zegt Fienelot Levecque, verkoopster in het Jack & Jones-filiaal aan het begin van het winkelwandelgebied. “Ik weet niet of alleen ik het zo aanvoel, maar de mensen zijn precies gelukkiger. (lacht) Dat koffietje tussendoor doet veel meer dan je zou denken. Ja, de terrasjes lokken echt veel meer volk naar de winkels. En dat straalt positief af op onze verkoop. Zeker vrijdag, met het verlengde weekend, voelde het als een zomerse soldendag aan. Het enige wat eigenlijk nog ontbreekt is een graad of tien extra.” (lacht)
Mensen zijn gelukkiger sinds het heropenen van de terrassen. Dat koffietje tussendoor doet meer dan je zou denken – Fienelot Levecque, verkoopster Jack & Jones
Stad zet extra stewards in tegen ‘arrogante Fransen’
Het stadsbestuur van Kortrijk zet na dit weekend vier extra stewards in om de toestroom aan Noord-Fransen die volgens handelaars de coronamaatregelen niet voldoende volgen, te begeleiden. Vrijdag waren de stewards nog met zes, zaterdag al met acht, maar vanaf maandag zullen aan de toegangspoorten en in de winkelstraten tien stewards een oogje in het zeil houden.
“De bezoekers uit Frankrijk zijn echt welkom, laat dat duidelijk zijn”, zegt schepen van Economie Arne Vandendriessche (Team Burgemeester). “Maar het is wel de bedoeling dat ook zij de coronamaatregelen naleven, zoals iedereen.” De voorbije dagen gaven een aantal Kortrijkse winkeliers aan zich zorgen te maken over het ‘arrogante gedrag’ van de Noord-Franse klanten. Zo zouden zij hun mondmasker niet correct dragen, met te veel samen in de winkels binnenstappen en ook aan de tafeltjes op de horecaterrassen met te veel zitten.
Coronavirus
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier