Oesters in trek bij jonge foodies: “Nog altijd een delicatesse, maar geen luxeproduct meer”

Jongeren bestellen op restaurant steeds vaker oesters. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Het mosselseizoen is officieel begonnen, maar op restaurant kiezen mensen steeds vaker voor oesters. Vooral jongeren bestellen de slijmerige weekdieren opvallend vaak. “Het is nog altijd een delicatesse, maar geen luxeproduct meer”, ondervinden restauranthouders.

Terwijl oesters vroeger vooral voer waren voor een ouder, wat kapitaalkrachtiger publiek, worden ze vandaag steeds vaker besteld door jongeren. Die pronken op sociale media als Instagram maar wat graag met een bordje van de prijzige delicatesse. Piet Devriendt, zaakvoerder van De Oesterput in Blankenberge, merkt dat in zijn zaak.

“Vaak kiezen ze oesters als voorgerecht. Ze zijn even populair geworden als onze garnaalkroketten. En wie niet zo verlekkerd is op de rauwe zeevruchten, bestelt ze warm en gegratineerd. De jongere klanten opteren wel vooral voor de Franse creuses, die zijn iets gunstiger qua prijs dan de platte Zeeuwse. Voor 11,50 euro heb je drie stuks.”

Met guacamole

Volgens Eli Vandersnickt, eigenaar van ’t Werftje in Zeebrugge, zijn oesters veel toegankelijker geworden. “Deels omdat ze minder duur zijn dan vroeger. Oesters zijn nog altijd een delicatesse, maar geen luxeproduct meer. Er is ook veel meer keuze, met Ierse, Franse en Zeeuwse oesters.”

“Wij promoten al tien jaar ons eigen merk, de Werfparel. Dat zijn fines de claires die gekweekt worden in ondiepe kleivijvers langs de Franse Atlantische kust. Die bieden we voor 3 euro per stuk aan. Voor jongeren pimpen we die met tijgermelk, guacamole en een crème van citrus. Het leuke aan oesters is dat ze niet seizoensgebonden zijn. Je kunt ze het hele jaar door krijgen, al zijn ze misschien iets beter in de winter.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier