Als je tijdens de eindejaarsdagen kreeft of oesters voorgeschoteld krijgt, is de kans bijzonder groot dat die bij Lobster Fish passeerden. “Zowat 58 ton is gereserveerd voor deze drukste periode van het jaar”, stelt ceo Christof Malysse, die met zijn bedrijf de absolute nummer één van België is in de sector van de schaal- en schelpdieren.
Lobster Fish is sinds 1997 actief. Op dat moment nam toenmalig restaurateur Christof Malysse – zoon van Jean-Pierre Malysse en Francine Decaestecker die vroeger het gerenommeerde hotel-restaurant Marquette in Kortrijk uitbaatten – de taken van zijn kreeftenleverancier over. Van de kleine tweemanszaak in Brussel maakte hij een volwaardige kmo die ondertussen een 30-tal medewerkers telt en hoofdzakelijk actief is op de Belgische markt.
“In de beginperiode bestond het gamma voor 98 procent uit levende kreeften die enkel in de regio rond onze hoofdstad uitgeleverd werden”, verduidelijkt Christof Malysse.
“Op vraag van mijn klanten ben ik op zoek gegaan naar schaal- en schelpdieren van uitmuntende kwaliteit. Een zoektocht die mij langs alle belangrijke aanvoerplaatsen van de wereld heeft gebracht. De activiteiten zijn enorm geëvolueerd. Van bijna 100 procent kreeft zijn we naar 18 procent gegaan. Met Lobster Fish verdelen we ondertussen een 600-tal culinaire kwaliteitsproducten.”
Na Brussel startte Christof Malysse in 2001 met een vestiging in de Waregemstraat in Deerlijk. Hij bouwde niet alleen zijn expertise maar ook de infrastructuur uit. “Sinds 2009 werken we vanuit een gloednieuw bedrijfspand in de Roterijstraat dat aan de hoogste standaarden in de voedingsindustrie voldoet”, gaat Christof verder. “De grotere diepvriesruimtes zorgt voor heel wat extra mogelijkheden.”
“We verdelen momenteel een uitgebreid en uniek gamma aan levende, verse en diepgevroren schaal- en schelpdieren en fijne delicatessen uit alle hoeken van de wereld: kreeften, oesters, coquilles, langoustines, krab, garnalen, gamba’s, scampi’s… Ook truffel, foie gras, kaviaar en andere delicatessen hebben we in ons aanbod. Daarnaast hebben we een eigen productie van onder meer vissoepen en oesters met champagne. Die eigen bereidingen willen we in de toekomst verder uitbreiden. We moeten, ook in onze sector, blijven vernieuwen en innoveren.”
“We verdelen onze culinaire kwaliteitsproducten enkel aan professionals zoals traiteurs, restaurants, delicatessenzaken, vis- en groothandelaars, grote en kleine warenhuizen en hobbykoks. In 2019 haalden we voor het eerst de kaap van 20 miljoen euro omzet, goed voor 1.400 ton aan producten.”
Topperiode
“De coronacrisis heeft er in maart en april serieus op ingehakt, maar de zomermaanden hebben dat grotendeels gecompenseerd. Tijdens deze tweede lockdown zitten we wel met een verlies van 30 procent. Ik ben mijn team van enthousiaste medewerkers echt dankbaar om in coronatijden de firma trouw te blijven.”
“De eindejaarsdagen vormen traditiegetrouw onze topperiode. Van de ruim 300 ton die we op jaarbasis verdelen, neemt de komende periode 58 ton voor haar rekening. In tijden waarin restaurantbezoek onmogelijk is, willen mensen thuis lekker eten. De beste tijden zijn de maaltijden, zoveel is zeker. Eten is en blijft een passionele ontdekking.” (DRD)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier