Filip Van Damme en Vicky Sneppe hebben hun zaak in de Knesselarestraat, maar verhuizen nu naar de Bruggestraat. Door de coronacrisis moesten ze met Kaapwijn herbronnen, maar ze slaagden erin om beter en vooral anders uit de crisis te raken.
Zowel Filip Van Damme als Vicky Sneppe waren voor ze met hun wijnhandel begonnen actief in de IT-sector, waarin Filip nog steeds aan de slag is. Toch groeide hun liefde voor wijn uit tot hun hoofdactiviteit. Voor corona in de wereld werd geïntroduceerd, focusten ze zich voor 80 procent op de horeca en voor 20 procent op particulieren. “Wij focussen ons op wijnen uit Zuid-Afrika en de nieuwe wereld. Die wijnen worden erg populair. Zuid-Afrika staat nu meer en meer gekend om haar prijs-kwaliteit. Steeds minder mensen leggen een traditionele wijnkelder aan met enkel gekende labels. Bovendien vinden we in Zuid-Afrika internationale wijnmakers, waaronder ook een West-Vlaming. Ook dat spreekt ons aan”, vertelt Filip.
Net die samenwerkingen met andere ondernemers spreken Filip en Vicky erg aan. De coronacrisis zorgde ervoor dat het grootste deel van hun klanten, de horeca, wegviel. “We moesten ons heroriënteren”, gaat Vicky verder. “We startten meteen een webshop op. Daar kruipt veel werk in, want je moet elke fles wijn apart in een systeem zetten, voorzien van alle informatie en rekening houden met verzendingen enzovoort. We besturen bovendien alles zelf, het is dus een intensief proces.”
Veranderende markt
De markt van wijnhandel verandert volgens Filip Van Damme wel meer en meer. “Mensen hebben geld over voor kwaliteit. Daarnaast willen mensen ook een verhaal rond het product. Dat authentieke, daar gingen mensen tijdens deze crisis terug naar op zoek. We hoorden maar al te vaak: het mag wat meer zijn, want het is het enige dat we nog hebben”, lacht Filip.
Ook in eigen regio gingen Filip en Vicky op zoek naar samenwerkingen. Met handelaars uit de buurt bedachten ze diverse pakketten om de klant totaalpakketten aan te bieden. “Elke lokale handelaar moest zichzelf net als wij heruitvinden. Er was een groothandelaar uit de buurt die normaal speciale soorten charcuterie verkoopt aan horeca en winkels, ook hij moest andere opties opzoeken en richtte een webshop in tapas op. Wij voorzien in bijpassende wijnen. Op die manier ontstaan samenwerkingen die zonder corona nooit zouden kunnen ontstaan en dat is best leuk”, zegt Vicky.
Verhuis
Over enkele maanden moet de verhuis naar de Bruggestraat een feit zijn, want de huidige opslagplaats wordt te klein. “Bovendien willen we ons assortiment uitbouwen. De producten veranderen constant en heel regelmatig hebben we nieuwe wijnen, steeds vaker van grotere wijnhuizen die we nu exclusief bij ons hebben. Zo hebben we bijvoorbeeld de favoriete bubbels van Barack Obama en Nelson Mandela in ons gamma. Tenslotte hebben we nu meer ‘coronaveilig contact’ met particulieren. Eén-op-ééncontact met klanten, hen advies kunnen geven en achteraf horen dat de keuze hen kon bekoren, dat geeft veel voldoening. We hopen dat we tegen april fysiek klanten mogen ontvangen in onze nieuwe locatie voor onze lentedegustatie.” (AVH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier