Deze Knokse strandbar heeft menukaart in braille: “Een pak dikker, maar iedereen moet zich hier welkom voelen”

Frederik Torresan van strandbar Pura Vida pakt uit met een menukaart in braille. © MM
Redactie KW

Als blinde of slechtziende naar een strandbar gaan? Een evidentie is het vaak niet. Bij Pura Vida in Knokke willen ze die ervaring verbeteren en voorzien ze vanaf nu een menukaart in braille. Inclusief alle uitleg en welkomstwoord. “Mensen verwachten niet dat iemand blind is. Net daarom dacht ik er ook nooit eerder aan”, zegt zaakvoerder Frederik Torresan.

“Ik schrik er zelf van hoeveel pagina’s het zijn. Zeker als je het vergelijkt met onze gewone menukaart.” Frederik Torresan doorbladert samen met ons zijn menukaart in braille. We zitten in zijn strandbar Pura Vida vlakbij het Rubensplein in Knokke en binnen enkele uren verwacht Torresan een groep van zo’n 90 mensen van de Brailleliga. Dat is een vzw die als doelstelling heeft blinde en slechtziende personen te helpen in alle aspecten van het leven. En daar hoort deze keer een uitstapje naar zee én strandbar bij.

Rust en comfort

Een cocktail kiezen uit het ruime aanbod of een hapje erbij kiezen, zal voor de aanwezigen een leuke ervaring worden. Want hier kunnen ze zélf in alle rust de kaart overlopen. “Het idee voor de menukaart in braille is eigenlijk ontstaan na hun telefoontje met de vraag of ze konden langskomen”, legt Frederik uit. “Natuurlijk stemde ik in. Iedereen is hier welkom, maar ik vroeg me af: hoe kunnen we het die mensen zo aangenaam mogelijk maken? Ervoor zorgen dat ze in alle rust en comfort hun keuze kunnen maken. Want tafelbediening mogen we in onze strandbar niet doen. En ook al hebben ze een begeleider mee, het leek mij leuker dat ze volledig zelfstandig konden kiezen. “

Het bracht Frederik op het idee om zijn menukaart te ‘vertalen’ in braille. “Via een kennis bij drukkerij Optelec ging het snel”, zegt Torresan. “Ik stuurde mijn kaart door, zij verwerkten het en een week later waren de menukaarten in braille gedrukt.” De kaart telt een achttal pagina’s voor- én achterkant. Inclusief alle uitleg en welkomstwoord. Op die manier krijgen de blinden en slechtzienden ook het verhaal achter de strandbar mee.

Blijver

“Wat mij betreft is het zeker een blijvend iets”, aldus Frederik. “Slechtzienden of blinden hoeven op die manier geen schrik te hebben om iets te bestellen. Die mensen moeten zich hier welkom voelen. Zie het als een extra service die we met veel plezier aanbieden. Het lijkt ergens evident, maar tegelijk verwachten mensen niet dat iemand blind is. Net daarom dacht ik er zelf nooit eerder aan om het te voorzien. Hopelijk helpt het slechtzienden of blinden om de beleving tijdens een bezoekje groter te maken.” (MM)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier