De horeca mag dan nog altijd stilliggen, bij Club Riba op de Ieperse vismarkt blijven ze niet bij de pakken zitten. Ook tijdens de tweede lockdown werden de handen uit de mouwen gehaald met als resultaat een eigen Picon.
“Dit project speelde al een tijdje bij ons”, vertelt uitbater Niels Pierpont. “Tijdens de eerste lockdown kwam het idee om Riba bij de mensen thuis te brengen. Er waren al gesprekken, maar toen we plots mochten heropenen, ging al onze energie naar onze zaak en onze klanten.” Het idee bleef echter sluimeren. Toen de horeca noodgedwongen opnieuw moest sluiten, schakelden ze bij Club Riba een versnelling hoger. “We hadden gemerkt dat onze huisgemaakte Picon populair was bij de klanten. We verfijnden dit recept, onder andere aan de hand van proefsessies met een selectief uitgekozen publiek. Zo ontstond uiteindelijk de Riba Amer, een lekker verrassende apero op basis van wijn.”
Succesvolle start
Het werk was echter nog niet af. Ook de fles werd nauwkeurig uitgekozen. “Samen met Marc Six van Six Bottelarijen kwamen we tot een elegant ogende, klassevolle fles in Italiaans glas, geheel in de stijl van onze club. Op het etiket staat ook een QR-code. Via deze link krijg je een set te horen van onze huis-dj. Zo krijg je niet alleen de smaak, maar ook de sfeer van Riba in je huiskamer. Per nieuwe botteling zal er een andere set worden samengesteld.”
De Picon is inmiddels in een twintigtal winkels in de streek te verkrijgen. Via de Riba-shop kan je ook online je bestelling plaatsen. “Met 700 verkochte exemplaren in de eerste twee weken kunnen we alvast van een geslaagde start spreken. Ondertussen zetten we ook een reclamecampagne op die de verkoop nog een extra boost moet geven.” Bij Riba willen ze het ijzer smeden, terwijl het heet is, want ook een eigen cocktail is in de maak. (LR)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier