Het havenbestuur van Zeebrugge heeft donderdag een nieuwe communicatiecampagne gelanceerd voor de buurtbewoners. Met de campagne ‘zij aan zij’ wil de Zeebrugse haven omwonenden actief betrekken bij haar activiteiten.
De haven van Zeebrugge start met een nieuwe omgevingscampagne. “Onder de noemer “Zij aan zij” streven we naar een beter evenwicht tussen de economische activiteit en de omgeving. De slogan “Zij aan zij” is heel bewust gekozen: het wijst op een gelijkwaardigheid”, zegt CEO Tom Hautekiet. “Onze haven groeit en bloeit met momenteel een ongezien cijfer van 1.400 vacatures bij alle denkbare bedrijven, overheden en instellingen. Aan de kades is het bijzonder druk.”
In samenwerking met Brugse communicatiebureau Liquid werd een communicatiestrategie uitgewerkt. “In plaats van af en toe eens iets te doen, zullen we continu communiceren met de bewoners van Zeebrugge, de andere Brugse deelgemeenten en het aanpalende Blankenberge, Knokke-Heist en Damme. Binnen deze strategie “Zij aan zij” past ook steunen van buurtfeesten en sport, en het samen streven naar meer veiligheid. Het is tijd om niet alleen in beton maar ook meer in de gemeenschap te investeren.”
Ook buurgemeenten
“In de eerste week van mei valt in 78.100 brievenbussen in Zeebrugge en omgeving de eerste editie van het magazine ‘Thuishaven’. Daarin zullen we drie keer per jaar de bewoners informeren over wat er in onze boeiende haven leeft”, zegt burgemeester en havenvoorzitter Dirk De fauw. Dit concept komt uit fusiepartner Antwerpen, waar Zeebrugge ook inspiratie haalt voor twee overlegplatformen. “Er komt een omgevingsoverleg voor inwoners uit Zeebrugge, de rest Brugge, en de buurgemeenten Knokke-Heist, Blankenberge en Damme. Daarnaast komt er stakeholdersoverleg haven, industrie en logistiek zoals in Antwerpen.”
Informatie is grondstof
Het eerste initiatief voor een betere relatie met de omgeving is het online meldpunt havenzeebrugge.ikmeld.be. “Iedereen kan er terecht met verdachte situaties, vragen en klachten”, zegt havenkapitein Kim Pettens van MBZ. “In maximaal drie klikken kun je, eventueel anoniem, alle soorten zaken melden. De gewone vragen en klachten worden door ons behandeld, de politionele zaken gaan rechtstreeks naar de bevoegde politiediensten. In de eerste weken kregen meldingen van bijvoorbeeld een put in de weg, een havenlamp die ’s nachts in huis schijnt of een vreemd industrieel geluid. We verifiëren telkens of het klopt en kijken wat er aan gedaan kan worden.”
“Ook wij zijn blij met dit meldpunt want informatie is onze grondstof”, zegt Kurt Desoete, gerechtelijk directeur van de Federale Gerechtelijke Politie West-Vlaanderen. “We kregen al tips inzake overlast door transmigratie en lokale drugshandel. De meerderheid van de oproepen gebeurde anoniem. Ook het kleine aantal klikken maakt het voor de mensen zeer laagdrempelig om iets te verklikken.”
(RJ)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier