De haven van Zeebrugge heeft in het eerste semester van 2021 het totale behandelde tonnage opnieuw zien toenemen. Dat blijkt donderdag uit cijfers van de haven. Als gevolg van de brexit kenden de roll-on/roll-offtrafieken op het Verenigd Koninkrijk wel een trage start van het jaar.
De Zeebrugse haven kan opnieuw groeicijfers voorleggen. Zo steeg de totale tonnage voor het eerste semester van 2021 met 0,6 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, tot ruim 25,2 miljoen ton.
Ook de roll-on/roll-offtrafieken stijgen met 13,8 procent. Dat komt omdat de capaciteit op die routes zijn verhoogd als gevolg van de brexit. “Door de brexitformaliteiten, wordt een groeiend aantal trafieken rechtstreeks naar Ierland vervoerd om zo de UK-landbridge te vermijden. Rederijen hebben de capaciteit op deze lijndiensten vergroot als reactie op de stijgende vraag”, klinkt het bij de haven.
Nog als gevolg van de brexit, kenden de roll-on/roll-offtrafieken op het Verenigd Koninkrijk een trage start begin 2021. De volumes kwamen terug op hun normale peil aan het einde van het eerste kwartaal. Die trend bleef ook in het tweede kwartaal aanhouden wat tot een verlies van 1,7 procent leidde.
In de behandeling van nieuwe wagens is een stijging van 20,7 procent te zien. Ondanks de stijging komt het cijfer nog niet op het niveau van voor de pandemie. Dat komt deels door een wereldwijd tekort aan bepaalde onderdelen.
Het aantal behandelde containers blijft met +18,8 procent een groei vertonen tegenover 2020. Het volume vloeibare bulk behandeld in de haven van Zeebrugge daalt met 27,7 procent. Deze daling is te wijten aan uitzonderlijk hoge lng-volumes in het eerste halfjaar van 2020, die intussen genormaliseerd zijn. “De daling in de vloeibare bulk ligt in lijn met onze verwachtingen. Wat lng betreft weten we dat het quasi onmogelijk zal zijn om het recordjaar van 2020 nog te evenaren”, aldus CEO Tom Hautekiet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier