Haven Oostende: minder zand en grind, meer andere maritieme trafieken

Schepen en Havenvoorzitter Charlotte Verkeyn en CEO Dirk Declerck: “Nieuwe strategie Haven Oostende werpt vruchten af.” © GF/Port of Oostende
Hannes Hosten

Haven Oostende kende in 2022 een lichte terugval van de bulktonnages van aangevoerd zand en grind, maar een toename van andere maritieme trafieken.

“2022 werd gekenmerkt door ongekende geopolitieke spanningen binnen Europa, heel sterk gestegen energieprijzen en logistieke uitdagingen. Dit had ook impact op Haven Oostende”, luidt het in een terugblik op het voorbije jaar. “Er is een lichte terugval op het vlak van bulktonnages van aangevoerd zand en grind, traditioneel een graadmeter voor de conjunctuur in de bouwindustrie. Tegelijkertijd is er, dankzij doorgedreven actieve marktprospectie, een toename van andere maritieme trafieken. Met 4.658 invaarten per jaar, exclusief de vissersschepen, Vloot en pleziervaarten, is er een stijging van circa 1 procent ten opzichte van vorig jaar. Haven Oostende bewijst hiermee haar rol als Vlaamse industriële zeehaven.”

“We stippelden in 2019 een nieuwe strategie uit met als missie het creëren van duurzame maritieme tewerkstelling. De successen bevestigen dat deze ingeslagen weg de juiste is”, zegt het havenbedrijf. “Het aantal bedrijven in Haven Oostende en de tewerkstellingscijfers gaan jaar na jaar in stijgende lijn. Nu zien we ook een stijging van de maritieme trafieken, deels gebonden aan de nieuwe bedrijven, deels door niet-bedrijfsgebonden trafieken.”

Containerlijn

Sinds december is er een vaste feeder containerlijn opgestart tussen Oostende – Zeebrugge – Antwerpen, die containers van de weg haalt en dus meehelpt om de fileproblematiek aan te pakken en de CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast zorgt dit voor een bijkomende modaliteit en troef voor bedrijven uit de regio en lokale tewerkstelling.

“In een globale wereldmarkt kijkt de haven dan ook verder dan enkel de Noordzee”, zegt Haven Oostende. “Zo gingen we in december mee op de Belgische handelsmissie naar Japan onder leiding van prinses Astrid om er te praten met rederijen die actief zijn in stukgoed, staaltrafiek en projectcargo. Deze (internationale) maritieme trafieken zullen in 2023 verder uitgebouwd worden.”

“Strategie werpt vruchten af”

“De successen tonen aan dat de strategie die in 2019 uitgestippeld werd, haar vruchten afwerpt”, zegt schepen en Havenvoorzitter Charlotte Verkeyn (N–VA). “Sindsdien werden in Haven Oostende ruim 450 extra jobs gecreëerd. Dankzij het aantrekken van nieuwe maritieme trafieken willen we hier in de komende jaren nog een boost aan geven. Hierdoor wordt de toekomst gewaarborgd.”

“2022 was een bijzonder bewogen jaar op internationaal vlak. Er waren, ook voor Haven Oostende, vele uitdagingen”, aldus CEO Dirk Declerck. “We zijn dan ook verheugd het jaar positief te kunnen afsluiten: er zijn nieuwe bedrijven en maritieme trafieken bijgekomen en het resultaat bevestigt andermaal de noodzakelijke ommekeer naar een structureel winstgevende haven.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier