Brouwerij De Leite uit Ruddervoorde neemt Brugse Paljas-bieren over

Matthias Van den Poel en Luc Vermeersch klinken op de overname. (foto gf)
Matthias Van den Poel en Luc Vermeersch klinken op de overname. (foto gf)
Stefan Vankerkhoven

De artisanale brouwerij De Leite uit Ruddervoorde heeft de Paljas-bieren overgenomen. Ze breidt haar aanbod in één klap uit met vijf bijkomende bieren. “De Paljas-bieren zijn een mooie aanvulling op ons bestaande assortiment en bieden ruimte voor verdere groei als ‘craft brewer’. Met Paljas erbij mikken we resoluut op een andere, iets jongere doelgroep. Dankzij die complementariteit hopen we dat zij op termijn ook de speciaalbieren van De Leite leren kennen”, stelt Luc Vermeersch, CEO van brouwerij De Leite.

Het Brugse “Paljas” bier is ontstaan begin 2013 en is een uit de hand gelopen hobby van Knokke-Heistenaar Mathias Van den Poel, de zaakvoerder van brouwerij Henricus, die langs de Pathoekeweg in Brugge gelegen is. Inmiddels is Paljas verkrijgbaar in meer dan 1000 horeca zaken en bij een aantal drankcenters. De verschillende variëteiten van dit bier worden verdeeld via het netwerk van Prik&Tik en Districo.

Langzamerhand heeft Paljas ook al een deel van de Nederlandse en de Franse markt veroverd, dank zij samenwerkingen met Multibier, De Nieuwe Gerstengel en Bibe Fam. De overname door brouwerij De Leite uit Ruddervoorde is inmiddels bevestigd door Tina Muyle, managing director bij Paljas.

Gevolgen?

Brouwerij De Leite is in zeven jaar tijd aan een felle opgang bezig. Luc Vermeersch, de oprichter van De Leite, experimenteerde al in 1997 in een huisje in de tuin met een kleine brouwerij, capaciteit 30 liter, die hij had aangekocht in Finland. Na 10 jaar brouwen en experimenteren volgde hij een jaar lang een brouwcursus. Tijdens die opleiding groeide het idee van een grotere brouwerij.

Klimaatneutraal

In april 2008 was brouwerij De Leite in de Legeweg in Ruddervoorde een feit. Drie jaar later werden plannen gesmeed voor uitbreiding. In februari 2011 werden nog grotere ketels geïnstalleerd. De Leite brouwt op een artisanale manier bieren van hoge gisting. Die luisteren naar erg fantasierijke namen als Femme Fatale, Bon Homme, Enfant Terriple, Cuvée Mam’Zelle en Fils à Papa.

Brouwerij De Leite wil ook zijn steentje bijdragen aan een betere wereld. Het is haar ambitie om tegen 2030 naast een ‘drinkwater-neutrale’ brouwerij ook een ‘fossiele brandstof’ vrije of ‘klimaat neutrale’ brouwerij worden. Recent bracht De Leite nog een bier met whisky op de markt. Een lichtpuntje in barre tijden, want door de coronacrisis zag ook deze brouwerij haar omzetcijfers sterk dalen.

“Onze markt is sowieso erg concurrentieel. Met corona en de horecasluiting werd het er niet gemakkelijker op, omdat we een belangrijke afzetmarkt verloren. Daarom hebben we volop ingezet op online verkoop. Daarnaast besloot ik om met enkele collega-brouwers ‘Brewers around Bruges’ uit de grond te stampen. We lanceerden een ‘ontdekkingsbox’ om onze bieren in de kijker te zetten. Dat groeide uit tot een succesvol initiatief. Maar voor alle craft brewers geldt hetzelfde: we hebben de horeca nodig.”

Opportuniteiten

Over de overname van de Paljas-bieren zegt Luc Vermeersch: “Ik was al een tijd in contact met de oprichter van Paljas, Mathias Van den Poel. We namen eerder al gezamenlijke initiatieven rond export van onze bieren. Toen ik vernam dat hij zijn brouwerijactiviteiten wou verkopen om zich op andere activiteiten te concentreren, heb ik niet lang getwijfeld.”

“Deze uitbreiding biedt Brouwerij De Leite heel wat opportuniteiten. Zo is Paljas bekend bij een breed publiek in heel Vlaanderen. Het is een heel ander soort bier dan de onze: Paljas Blond is een doordrinker met een alcoholpercentage van 6 procent die boordevol smaak zit. Ook in de andere varianten Paljas Bruin, Paljas IPA, Paljas Saison en Paljas Rosé zit veel karakter, en we zien dat hele segment van doordrinkers goed passen naast onze bestaande speciaalbieren, die eerder een ervaren publiek aanspreken.”

Mathias Van den Poel is opgetogen dat zijn geesteskind een nieuw leven krijgt bij De Leite: “Paljas komt in handen van een gepassioneerde bierbrouwer en een ondernemer met een visie. Jaren geleden kon ik zelf ook van mijn hobby mijn beroep maken. Luc brouwt nog steeds met diezelfde bezieling. Hij heeft bovendien een sterk team achter zich om van Paljas verder een succes te maken. Beide merken zullen elkaar verder versterken.”

Continuïteit

In een eerste fase wil Brouwerij De Leite vooral de continuïteit van Paljas verzekeren. De huidige vorm van communicatie, inclusief de website van Paljas blijft bestaan. “We hebben wel al ideeën om de identiteit van Paljas te versterken. Achter elk van onze bieren schuilt namelijk een leuke anekdote, verbonden aan een bijzonder personage. Ook Paljas willen we dezelfde filosofie aanmeten: de figuur van Paljas moet een ontdekkingsreiziger worden die van avontuur in avontuur rolt”, zegt Luc Vermeersch.

Het avontuur dat Luc Vermeersch in eerste instantie tot een goed einde wil brengen is de heropstart na de crisis. Erna lonkt het buitenland. “Om te beginnen zien we ook mogelijkheden in de retailsector, waar Paljas al goed aanwezig is, maar onze bieren minder vertegenwoordigd zijn. Daarnaast hebben de Paljas-bieren voet aan de grond in Frankrijk. Daar en in de andere buurlanden willen we ook de bieren van De Leite breder verspreiden. En intussen zijn we ook al weer nieuwe limited editions aan het laten rijpen in onze vaten.”

“De kracht van craft brewers – de artisanale brouwerijen – blijft om steeds verder te vernieuwen en met nieuwe smaken nog meer mensen warm te maken voor onze bieren. Alles samen zal dat voor een verdere groei zorgen, daar ben ik vast van overtuigd”, besluit Luc Vermeersch, CEO van brouwerij de Leite.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier