Vernieuwde Brooklyn winkel opent deuren in Kortrijk

© JVGK
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Vrijdagmorgen gooide het team van Brooklyn Kortrijk aan de Korte Steenstraat de deuren wagenwijd open want Brooklyn Kortrijk staat in het nieuw.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Brooklyn, met winkels in Gent, Oostende, Roeselare, Knokke en Kortrijk, bestaat dit jaar 50 jaar. Precies in dit jubileumjaar werd Brooklyn Kortrijk in een geheel nieuw jasje gestoken. “De zaak kreeg meteen ook hetzelfde concept aangemeten dat je al kon bewonderen in onze andere winkels in de provincie”, duidt zaakvoerder Ubbe Descamps.

In zo’n 4 weken tijd werd een volledige make-over gerealiseerd. “Het is een heus huzarenstukje geweest. Onze passie voor jeans – ons grote kenmerk – en onze liefde voor bruisende steden als Kortrijk moest weerspiegeld worden in de vernieuwde zaak. We zitten geprangd tussen grote steden als Gent en Rijsel, en om mee te kunnen moeten we blijven heruitvinden en investeren: een fysische winkel met ‘echte’ mensen.”

“Zo kunnen we ook de toeristen naar hier halen.” Het nieuwe interieur werd ontworpen door Five AM designstudio en is gebaseerd op het urban concept van Brooklyn. Olivier Caluwier is bedenker van het concept. “Het resulteerde in een opvallend kosmopolitische winkelbeleving”, aldus Olivier.

“Textuur en structuur zoals in een stad”

De winkel heeft een oppervlakte van 440 m². “We hebben de ruimte volledig benut en een soort atrium gecreëerd. Heren- en damescollecties zijn intuïtief naast elkaar gezet, met centraal de broeken en jeans als focuspunt. De structuur van het gebouw bleef gerespecteerd. De uitstalramen en de deuren vooraan lopen door. Zo stroomt het daglicht rijkelijk naar binnen. Dit alles geeft de shop een zeer open gevoel, je wordt naar binnen gezogen”, vertelt Olivier. “Om het stedelijk gevoel weer te geven hebben we ook in laagjes gewerkt met de op maat gemaakte kledijrekken en de schappen: het een iets hoger of lager dan het ander en met accenten in baksteen.”

“Het kan flexibel opgesteld worden. Het brengt textuur en structuur zoals in een stad.” Een tweede centraal punt is de spiegelhoek en een soort ‘jeanspunt’. “Mensen willen iets passen en zien welke trui, broek of kleed hen past en staat. hoe ze staan uitzien in een broek of trui of kleedje. In het jeanspunt verzamelen we oude jeans om te recycleren”, zegt shopmanager Joke Tack.

Voor jonge geesten

Alles begon ooit in 1972, nu 50 jaar geleden. “Mijn vader Lieven startte met de eerste winkel Brooklyn in de Kleine St.-Jansstraat. Na een tussenstop in de Lange Steenstraat vestigde Brooklyn zich in 1986 definitief in de Korte Steenstraat. Wie Brooklyn zei dacht aan een broek en omgekeerd”, lacht Ubbe. “We zijn natuurlijk niet meer eind de jaren’60 er komt meer bij kijken: Brooklyn was vroeger een winkel voor ‘jonge gasten’, nu voor ‘jonge geesten’.” De West-Vlaamse familiale modeketen houdt met deze investering vast aan het tempo van vernieuwing van al haar winkels.

“De retail staat voor enkele grote uitdagingen, dat beseffen wij maar al te goed. Wij menen met dit nieuwe concept klaar te zijn voor wat komt. Zo werd er onder andere ruimte gemaakt om het duurzame, circulaire aspect bij Brooklyn tot volle ontplooiing te laten komen, en in de shop vloeien offline en online shoppen naadloos in mekaar over”, aldus Ubbe. “Zo willen wij ons nog meer profileren als dé multi-merken-winkel bij jou in de buurt, zowel via onze stenen winkels als onze vernieuwde webshop. Wij vinden dat de toekomst is aan zij die de toekomst in handen nemen. Wij zijn er alvast klaar voor.”

(PVH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier