ING snoeit op 1 juli fors in het aantal kantoren in West-Vlaanderen. Dat is onder meer het geval in Ichtegem (Engelstraat) en Koekelare, waar de kantoren op het Sint-Maartensplein en Concertplein verdwijnen. De klanten moeten voortaan naar Diksmuide of Torhout. Het aantal bankkantoren neemt overigens al jaren af in West-Vlaanderen.
Veel begrip bij de klanten is er niet voor deze maatregel en al zeker niet bij de senioren die de digitale trein missen, nauwelijks nog te been zijn of niet over vervoer beschikken. “Vroeger vond je op ieder hoekje van de straat een bankkantoor en werd je overal met open armen ontvangen, maar de laatste jaren bouwen banken hun service naar de klanten af”, sakkeren enkele tientallen klanten in diverse kantoren in de regio.
Mening niet gevraagd
“Zij nemen zomaar die beslissing, naar onze mening wordt niet gevraagd. We zouden met z’n allen al ons geld bij de banken moeten opvragen, ze zouden dan wel anders piepen”, sakkeren enkele senioren. “Het is een schande!”
Wij gingen ons licht opsteken bij enkele kantoorhouders, maar zij hebben zwijgplicht. “Voor meer info bel de persdienst van ING”, zeggen ze. Toch waren er ook die anoniem iets kwijt wilden. Zo kwamen we te weten dat alle kantoorhouders eind oktober 2022 naar de hoofdzetel werden geroepen, waar de plannen uit de doeken werden gedaan en op de kaart van Vlaanderen getoond werd welke kantoren er gesloten worden.
15.000 klanten
De norm om een kantoor open te houden, ligt op 15.000 klanten. In West- Vlaanderen zijn er een 85-tal zelfstandige kantoren en daarvan blijven er na 1 juli nog een 24-tal open. Alle andere gaan dicht en het cliënteel wordt toegewezen aan de kantoren in Torhout en Diksmuide.
“Een spijtige zaak”, zeggen enkele kantoorhouders die liever anoniem blijven. “Wie deze beslissing nam, mist alle voeling met de werkelijkheid. Ze weten niet eens hoeveel betalingen wij hier dagelijks uitvoeren voor klanten, voornamelijk 60-plussers, die geen computer hebben of de digitale trein gemist hebben en dus niet aan homebanking kunnen doen of mensen zonder auto die zich moeilijk kunnen verplaatsen. Zij moeten blijkbaar maar een beroep doen op hun kinderen of familie om hun bankzaken te regelen.”
ING reageert
De persdienst van ING België laat weten dat steeds meer klanten gebruik maken van digitale oplossingen en steeds minder klanten nog een kantoor bezoeken. “De manier waarop klanten aan bankzaken doen, is drastisch veranderd, en wij passen ons aan aan deze maatschappelijke trend en dit klantengedrag. Gemiddeld belt een klant één keer per jaar naar onze klantendienst en bezoekt een klant één keer om de twee jaar een kantoor, omdat klanten voor eenvoudige diensten zoals betalingen uitvoeren, saldo’s/transacties controleren, overschrijvingen tussen eigen rekeningen uitvoeren, spaargeld beheren, … snel en eenvoudig terechtkunnen in de app.”
“We hebben de voorbije jaren ons kantorennetwerk aangepast aan het snel veranderende klantengedrag. We hebben al aangekondigd dat we naar een substantieel kantorennetwerk met grotere kantoorteams streven waar de nood het hoogst is. In de praktijk betekent dit dat het zelfstandige ING-kantoor Ichtegem vanaf 1 juli niet meer toegankelijk is en dat klanten terecht kunnen in het zelfstandige ING-kantoor in Torhout. Idem voor de twee zelfstandige kantoren in Koekelare waar de klanten terechtkunnen in het geconsolideerde ING-kantoor in Diksmuide. Voor wat betreft het afhalen van cashgeld is er de uitrol van CASH-punten over heel het land”, luidt het verder.
“We beseffen dat het verdwijnen van een kantoor emoties met zich teweeg kan brengen , maar we willen benadrukken dat klanten steeds terechtkunnen voor fysieke hulp en ondersteuning in een kantoor, een basisprincipe waar ING niet van zal afwijken. Onze kantoren zijn in de voormiddag zonder afspraak open en het merendeel van onze klanten heeft een kantoor binnen een straal van 10 kilometer of minder”, aldus nog de persdienst van ING.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier