Belpop Bonanza stelt boek ‘Van Geike Arnaert tot de Vort’n Vis’ voor
Belpop Bonanza is de wereld van Jan Delvaux en Jimmy Dewit, twee muziekfreaks die al jaren dé terreinexperten zijn op het vlak van Belgische popmuziek. In hun City Specials diepen ze de muzikale geschiedenis van een stad of streek uit. In de Westhoek leidde dat tot het boek ‘Van Geike Arnaert tot de Vort’n Vis’, dat ze vandaag voorstellen in het Vleeshuis.
‘Van Geike Arnaert tot de Vort’n Vis’ is ondertussen al het zevende boek dat ontsproot uit de Belpop Bonanza City Specials. In West-Vlaanderen kreeg eerder Kortrijk al een boek ‘Van Johny Turbo tot Amenra’. “In de boeken ga ik op zoek naar dertig mooie momenten in de Belpophistoriek van een bepaalde stad of regio”, vertelt Jan Delvaux.
“Dat heb ik dus ook gedaan in de Westhoek en dat is toch een bijzondere regio. Het is een plek van twee uitersten. Enerzijds is het heel stil waarbij ik dan denk aan de folkmuziek van Willem Vermandere en Alfred den Ouden. Aan de andere kant heb je ook het lawaai: de Maekeblyde in Poperinge die vroeger een rocktempel was, de Vort’n Vis in Ieper, Ieperfest, de doortochten van AC/DC… Volgens een interessante, maar vooralsnog niet wetenschappelijk onderbouwde theorie, moet die hang naar herrie een soort van auditief memento zijn van de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog. De gewenning aan lawaai is genetisch doorgegeven. Die oorlog is overigens een, eerder onverwacht, verbindingsteken tussen de beide ‘kampen’. Want zowel in de volksmuziek als in metal is de eerste wereldbrand een belangrijk onderwerp. Bekende voorbeelden zijn het oorlogsoeuvre van Willem Vermandere, ‘Paschendale’ van Iron Maiden en ‘1916’ van Motörhead.”
Jonge generatie
De Westhoek onderscheidt zich ook van andere regio’s doordat het buitengebied is. “Dan heb je sowieso het fenomeen dat mensen met talent – zoals Geike Arnaert of David Poltrock – naar de grotere steden verhuizen. Maar het is dubbel. Iemand zei me: de Westhoek blijft aan je trekken. Die getalenteerde artiesten keren altijd graag terugkeren naar de Westhoek. Wat ook opvalt: er is minder talent dan in Leuven of Mechelen, maar de talenten die er zijn, zijn meestal grote talenten. Vroeger had je de mannen van Luna Twist uit Ieper die heel uitgesproken waren. Nicolas Lens is ook zo iemand, maar dan in de klassieke muziek. Hij heeft onlangs twee platen gemaakt met Nick Cave.”
In zijn research leerde Jan een aantal onbekende artiesten beter kennen. “Het is tof om te zien dat er altijd iemand naar boven komt die de jonge generatie als grote voorbeeld zien en in de Westhoek is dat Rik Denys. Dat was de zanger van The Boondocks, een groep uit Poperinge die qua stijl aanleunde bij Gorki. Zelfs Poltrock, die bij Hooverphonic en De Mens speelt, en de bekende rockfotograaf Alex Vanhee spreken over die man. Dat is dan het grote talent dat veel dingen in gang heeft gezet zonder dat heel het land daarvan op de hoogte was.”
“Een heel fijne figuur vond ik ook Isaac Delahaye”, gaat hij verder. “Hij speelt bij Epica, een Nederlandse metalband. Nu woont hij in Limburg en hij spreekt Limburgs, maar ook hij zegt dat Ieper altijd zijn stad zal blijven. Tijdens de coronaperiode had hij trouwens een gitaarversie van de Last Post opgenomen. Die verbondenheid blijft er wel. Dat vind ik mooi. Dat zie je in Limburg ook, dus misschien heeft het iets te maken met afkomstig zijn van de rand van het land.”
Roots in Boezinge
Muziekliefhebbers zullen smullen van de vele anekdotes en minder bekende artiesten die aan bod komen. Zo zijn er hoofdstukken gewijd aan Johnny Carton (de Elvis Presley van Poperinge), Joris Delercq (de pastoor met het lange haar) en Albert Hennebel (de werelduurrecordhouder accordeon spelen). Wist je trouwens dat Bob Geldof, de zanger van The Boomtown Rats die in de jaren 80 wereldberoemd werd met de Live Aid-concerten, zijn roots heeft in Boezinge?
“Het is niet het ultieme boek over de Belpopgeschiedenis van de Westhoek, maar is een aangenaam boekje voor de liefhebbers”, vertelt Jan. “Van veel mensen krijgen we dan ook reacties dat ze veel dingen bijleerden die ze nog niet wisten. Het zijn boeken die je bijhoudt. Sommige mensen verzamelen die ook allemaal. Anderen houden ze voor hun kinderen. Het zijn geen pretentieuze boeken, maar wel fijn gemaakt.”
Theatershow in 2022
Het boek wordt voorgesteld in Het Perron op vrijdag 24 september. De dag erop is er een Belpopquiz in het JOC. “Twee ronden zijn volledig aan de Westhoek gewijd. We maken er een plezante avond van, ook voor ons. In 2022 keren we dan terug met een echte theatershow van anderhalf jaar over de Westhoek”, besluit Jan Delvaux.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier