Welkom op Night@the museum met voorstelling boek over Wevelgemse militaire vliegschool

Bart Vandamme (links) en Philippe Bolen in de expo over de Militaire Vliegschool in Wevelgem. © SLW
Stefaan Lernout

Honderd jaar geleden werd langs de Kortrijkstraat een kazerne opgericht waar de eerste, echte Belgische Militaire Vliegschool was gevestigd. Bart Vandamme schreef er een boek over, met prachtige illustraties waar verleden en heden gemixt worden. De voorbije maanden werd ook het FAS-museum in een nieuw kleedje gestopt. Het boek en het museum kan je ontdekken op vrijdag 15 maart in Night@the museum.

The Flanders Aviation Society organiseert op vrijdag 15 maart een night@the museum. Van 18 tot 22 uur staan de vrijwilligers klaar om de bezoekers rond te leiden. “De toegang is gratis”, vertelt medewerker Philippe Bolen. “Het is de eerste keer dat we een nocturne organiseren. We hebben enkele vernieuwingen aangebracht met onder meer een expo over de Militaire Vliegschool. Die ruimte is ingekleed als een klaslokaal zoals het er in de jaren 30 van vorige eeuw moet hebben uitgezien.”

Woelige meidagen van 1940

“Het is een uniek museum en toch zijn er zoveel Wevelgemnaars die het niet kennen”, zegt FAS-voorzitter Bart Vandamme. “En er zijn er nog veel meer die niet weten dat op de luchthaven ooit de Militaire Vliegschool was gevestigd. Die was in Wevelgem gestationeerd van 1924 tot de woelige meidagen van 1940. Precies 100 jaar geleden werd daarmee de basis gelegd voor wat we nu kennen als de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem.”

Bart Vandamme weet er zoveel van dat hij er een boek over schreef. Maar waarom koos het Belgisch leger Wevelgem uit als basis voor haar school? “Aanvankelijk was de school gevestigd in As, in Limburg”, vertelt Bart.

Onteigeningen

“De Belgische militaire luchtvaart was nog heel beperkt in omvang, met overblijvend materieel uit WOI. As lag echter dicht bij de Duitse grens, men vreesde al snel dat Duitsland een nieuwe inval zou wagen en dan was dat een van de eerste doelen. Bovendien dacht men dat een volgende oorlog opnieuw zou uitgevochten worden in deze regio, zoals het geval was in WOI. Dus koos men al snel voor Wevelgem waar in WOI de Duitsers ‘Flugplatz Bissegem’ hadden uitgebouwd.

De aanleg van de luchthaven en het vliegveld zorgde voor heel wat onteigeningen. Het vliegveld kwam er in 1921, de nieuwe kazerne met school in 1924. Precies 100 jaar geleden, de aanleiding voor dit boek en voor grote festiviteiten in september. Bij de start van WO II op 10 mei 1940 wordt het vliegveld meteen gebombardeerd, het personeel en het materiaal werden zo vlug mogelijk naar Frankrijk gebracht, later zouden de piloten die er tussen 1930 en 1940 werden opgeleid actief deelnemen aan de oorlog vanuit Engeland.

Chaussée d’amour

“Was er geen kazerne geweest, dan was er nu ook geen vliegveld en luchthaven”, vervolgt Bart. “Na de Belgen maakten de Duitsers in WO II hier hun opwachting, na de oorlog waren het de Engelsen en ten slotte weer Belgen. Er huisden niet alleen leerling-piloten en leerkrachten, ook miliciens, mecaniciens en schrijnwerkers.”

“Het vliegveld was een verrijking voor de hele omgeving, de cafés in de buurt bloeiden op. Vaak hadden die een uithangbord dat refereerde aan het vliegwezen zoals het Vliegplein, Au Bel Air of Lindbergh. En natuurlijk waren er heel wat huisjes van plezier, meer dan 30 tussen de jaren 20 en WO II. Het bezorgde de weg de naam ‘Chaussée d’amour’.”

Oude vliegtuigloodsen

De oorspronkelijke vliegtuigloodsen die bijna 100 jaar oud zijn, zijn nog steeds te bewonderen langs de Kortrijkstraat. Zoals de gebouwen van Pulmaflex of de goed bewaarde vliegtuighangar waar labo Bruyland gevestigd is. Ook bij schoenwinkel Torfs herken je nog het oorspronkelijke uitzicht.

Een andere getuige is de ‘Cercle-Leopold-Kring’, een merkwaardig gebouw uit 1926 waar op de etage zich de kapel bevond en op het gelijkvloers een feestzaal voor culturele activiteiten.

De vele foto’s maken van het boek iets heel bijzonder. De auteur slaagde er bijvoorbeeld in om oude foto’s van neergestorte vliegtuigen te integreren in het straatbeeld zoals we het nu kennen.

Het boek telt 78 pagina’s en is te koop voor 15 euro via www.fasinfo.be. Je kan het ook aankopen en laten signeren tijdens de night@the museum.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier