Gregory (48) zet spots op Belgische kunst en tribal art: “Tribal art is echt mijn dada”

Gregory Verdonck bij werken van Guy Vandenbranden en Congolese maskers. © MVO
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Nog tot en met zondag 15 september zet Gregory Verdonck (48) representatieve werken van naoorlogse Belgische kunstenaars én unieke tribal art-blikvangers in de kijker in zijn zomergalerie in Koksijde-Bad.

Gregory heeft zijn hart verpand aan kunst, aan de zee en Koksijde. Ook deze zomer strijkt hij neer in zijn pop-upgalerie in Koksijde-Bad. Hij heeft een neus en oog voor bijzondere kunstobjecten. Zijn Schiller Art Gallery in Brussel is gespecialiseerd in de aan- en verkoop van Belgische moderne kunst van de periode 1920-2000. “Naast werk van Belgische kunstenaars is tribal art helemaal mijn dada”, geeft Gregory toe. Zijn passie voor kunst blijkt meteen, want bij elk kunstwerk geeft hij een boeiende toelichting en dist hij interessante weetjes en anekdotes op.

Ook dit jaar is Gregory erin geslaagd om weer uit te pakken met nieuwe werken van bekende en minder bekende artiesten. “Zo kan ik, met akkoord van zijn zoon, grafisch werk van de gerenommeerde architect Paul Caulier (1933-1981)tentoonstellen. Ik ontdekte wel meer artiesten die eerder bekend zijn om andere talenten dan hun schilder- of beeldhouwkunst. Zoals Philippe Denis, die vooral bekendheid verwierf als kopersmid, maar die er ook in slaagde om zijn ziel te leggen in hoogkwalitatieve kunstwerken waarbij hij diverse metalen gebruikte. De componist Emiel Daenen (1947) vindt zijn inspiratie in de cadans van muziek en vertaalt de ritmische puls ervan in een visuele vorm. Je merkt de invloed van gerenommeerde kunstenaars als Pierre Alechinsky en Nicolas de Staël en van de natuur.”

Abstracte kunst

Een bekende naam die opduikt in Gregory’s galerie is die van Emile Salkin (1900-1977). “Hij was een veelzijdig talent”, zegt Gregory. “Hij was kunstschilder, tekenaar, frescoschilder, ontwerper en graveur, en een invloedrijke figuur in de Belgische kunst. Hij wordt beschouwd als een van de ontdekkers van Marcel Broodthaers en hij had ook een belangrijke invloed op het werk van Paul Delvaux.”

“Het werk van de in Knokke geboren Gilbert Decock (1928-2007) is een toonbeeld van de Belgische, abstracte kunst. Je kunt zijn werk zonder meer categoriseren bij de geometrisch abstracte schilderkunst. Decocks werk is ook erg minimalistisch, zowel in kleurgebruik als in vorm.”

Guy Vandenbranden (1926-2014) wordt internationaal beschouwd als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Belgische abstracte kunst. Begin 1967 verraste hij met tweedimensionale schilderijen, en is de kleur terug van weggeweest. Midden jaren 1970 maakte hij typerende constructies met veel kleuren en vormen.

Gregory heeft ook werk van bijzondere vrouwelijke artiesten, zoals de in Antwerpen geboren Alice Frey (1895-1981), die in 1914 James Ensor ontmoette in Oostende. Ze geraakten bevriend en Ensor werd voor haar een bron van inspiratie. Renée Demeester (1927-2022) was de wederhelft van Marcel Arnould (1928-1974). Samen vormden ze een gerenommeerd kunstenaarskoppel in het Brusselse artistieke milieu in de jaren 1960.

Maskers

De opvallende maskers komen uit Congo, Nigeria en Tanzania. “Het Congolese Salampasu-masker dateert uit de jaren 1920-1930 en het Kifwebe-masker uit de jaren 1950”, weet Gregory. “Het Ekoi-masker uit Nigeria dateert uit de jaren 1940-1950. Een luguber detail: vroeger werden die uit mensenhuid gemaakt, later, zoals dit masker, uit dierenhuid.”

Schiller Art Gallery, Zeelaan 250, open na afspraak of donderdag tot en met zondag van 13 tot 18 uur gregverdonck@gmail.com – 0496 23 88 54.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier