Corona-kunstwerk wint 7de editie van Yper Art

Lisa Pollée, Brigitte Viaene, Martine Dubois, Els Verlinde (directeur Perron), Elien Derycke (Perron-medewerkster) en schepen Valentijn Despeghel op de slotavond van Ypres Art. © Eric Flamand
Stefaan Dehaerne
Stefaan Dehaerne Medewerker KW Westhoek

Op zondag 10 oktober werd de 7e editie van Yper Art mooi en feestelijk geopend met heel veel gelukkige kunstliefhebbers. Op zaterdagavond 6 november werd het Salon voor Ieperse kunst afgesloten met de prijsuitreiking in CC Het Perron. Het was een vrouwelijke top drie die met de prijzen ging lopen: Lisa Pollée (3de plaats), Brigitte Viaene (2de plaats) en Martine Dubois als winnares.

Met een jaar vertraging werd het Salon voor Ieperse kunst nieuw leven ingeblazen. Deze tweejaarlijkse groepstentoonstelling is ondertussen een vaste waarde geworden binnen de programmatie van het cultuurcentrum. Het is een uniek moment, waarbij Ieperse kunstbeoefenaars, ongeacht opleiding, genre, discipline… op een laagdrempelige manier met hun werk naar buiten kunnen treden.

Directeur Els Verlinde is in haar nopjes. “Het deed deugd om vast te stellen dat er ook in onze stad heel wat kunst werd gecreëerd de voorbij periode. We ontvingen opnieuw een 60-tal aanmeldingen en deelnemers moesten drie werken aanbieden. Het proces van de selectie was ook zeer waardevol. De jury kiest immers voor dit project de kunstwerken niet enkel als werk op zich, maar ook als essentieel onderdeel van de groepstentoonstelling. Het resulteerde dit jaar in een evenwichtige tentoonstelling met heel wat interessant werk.”

Ook over de belangstelling voor de tentoonstelling en het stemmen is de Perron-directeur tevreden. “De 400 brochures zijn allemaal de deur uit en 388 mensen hebben hun stem uitgebracht. Er kwamen ook groepen op bezoek en dat was nieuw, want de vorige edities waren het vooral individuele bezoekers.”

Bezorgdheid

Lisa Pollée, die het brons wegkaapte, had dit niet zien aankomen. “Ik had de vorige editie gewonnen en verwachtte dus niet nu nog eens in de prijzen te vallen. Met dit werk wilde ik vooral mijn bezorgdheid omtrent de natuur in de kijker stellen. In ‘The natural disaster we are all waiting for’ speelt mijn droomwereld een grote rol. Het werk is gemaakt met droog krijt op papier en krijgt een plaats op mijn kot in Gent, waar ik illustratie studeer in de bacheloropleiding Beeldende Kunsten aan het Sint-Lucas. Het werk waar ik de vorige keer mee won, een houtskooltekening van een oude vrouw, hangt thuis in de living.”

En wie mocht hier volgens haar gewonnen hebben? “Dan kies ik voor Lote De Witte met haar monochroom-foto van een keuken, waar ze een verhaal vertelt aan de hand van schaduw en licht.” Het werk van Brigitte Viaene met de titel ‘Bergen’ is acryl en pasta op doek en kreeg de zilveren podiumplaats. We wilden haar nog een paar vragen stellen, maar de kunstenares was heel vlug verdwenen. Misschien wilde ze nog snel haar waardebon van 100 euro verzilveren bij Kaders D’Haene, een lokale handelaar die Els Verlinde had uitgekozen als prijsleverancier. “De derde kreeg een cheque van 75 euro en de winnaar mocht naar huis met een aankoopbon van 125 euro.”

Knipoog

Tot slot belanden we nog bij de winnares van de zevende editie van Yper Art: Martine Dubois. “Ik ben reeds aan dit werk begonnen in het begin van de coronaperiode, nog voor de volle impact tot me was doorgedrongen. Het bestaat uit drie wereldbollen die elk een ander aspect van de pandemie belichten. ‘Samen sterk, Samen Vaccineren, Samen Corona-Vrij’ is gemaakt in papier-maché, waar ik heel graag mee werk. Ik heb er krantenpapier voor gebruik van over heel de wereld, die vrienden al vroeger voor me meegebracht hadden.”

“Het is een knipoog naar de media, die ook het verschil kan maken in hun berichtgeving. Op de eerste wereldbol staat er een figuurtje in medische uitrusting, omdat zij alles moeten redden. De tweede wereldbol steekt vol spuiten en wordt gedragen door een paar benen, want vaccinatie moet ons hierdoor slepen. De derde wereldbol van de coronavrije wereld, maar dat is jammer genoeg nog toekomstmuziek, wordt gedragen door vier figuurtjes die de vier windstreken voorstellen, want corona zit nog overal. Bovenop de wereldbol staat een moeder die haar kind boven haar hoofd houdt om het te beschermen. Tot voor de tentoonstelling stond dit werk in Huize Wieltjesgracht en ik denk er niet aan om het te verkopen. Wie weet krijgen ze het wel van mij!”