Naar aanleiding van de Triënnale Kortrijk, verscheen bij de Budabrug een nieuwe banner van 50 m². Dit keer niet uit de Billboard Series, maar een kunstwerk van Felix Gonzalez-Torres. Tijdens After Paradise kan je “Untitled” (Strange Bird) uit 1993 zien, geïnstalleerd op zes reclamebordlocaties op diverse locaties in Kortrijk.
Aan de gevel van het pand op de hoek van de Fabriekskaai en de Overleiestraat zien we het fotografische beeld van een eenzame vogel tegen een grijze hemel. Het gebruik van reclameborden is een belangrijke strategie van Felix Gonzalez-Torres, deelnemende kunstenaar aan After Paradise, om een divers publiek te bereiken en om de publieke functie van kunst zo groot mogelijk te maken.
“Het publiek speelt een belangrijke rol, om meerdere lezingen te laten ontstaan en op die manier het kunstwerk als het ware compleet te maken. De reclameborden gebruiken strategieën van anonimiteit en vervreemding. Eerder dan het losmaken van krachtige emoties zetten de subtiele beelden en het gebrek aan verklarende bewegwijzering de mensen aan tot nadenken.”
In Broelkaai 6 kan je zijn “Untitled” (1992/1993) bewonderen en zelfs meenemen naar huis. Van de print op papier zijn eindeloos aantal kopieën gemaakt (20,32 x 122,56 x 84,46). Elk papierstapelkunstwerk bestaat uit geprinte fotografische beelden, krantenknipsels, teksten of een specifiek ontwerp. Opnieuw laat Felix Gonzalez-Torres het publiek interageren met zijn werk door hen een exemplaar te laten meenemen.
“De ‘stacks of paper’ roepen termen op als broosheid en vergankelijkheid, maar ook regeneratie en vernieuwing. Elke meegenomen poster krijgt verschillende betekenissen en interpretaties, afhankelijk van de nieuwe context. Of niet, als de bezoeker kiest om geen poster mee te nemen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier