De zestiende editie van fietsbeurs Velofollies in Kortrijk heeft van vrijdag tot en met zondag 39.317 bezoekers over de vloer gekregen. De trend van het jaar is duidelijk de gravelbike, maar ook de elektrische fiets boet niet in aan populariteit.
Fietsliefhebbers konden afgelopen weekend weer hun hart ophalen in Kortrijk Xpo. Zowel de semiprofessionele coureur als de occasionele zondagsfietser vond er zijn gading tussen 330 standen. “Steeds meer dames vinden hun weg naar de expo, goed voor 21 procent, en we ontvingen ook meer mensen uit het buitenland. 15 procent was Franstalig. Er waren ook opvallend meer jonge bezoekers”, zegt organisator Pieter Desmet.
Velofollies is de tweede grootste fietsbeurs in Europa, na Eurobike in Frankfurt, en dat vertaalt zich in bezoekersaantallen. “We hoopten om net als vorig jaar opnieuw de kaap van 40.000 bezoekers te halen. Het zijn er net iets minder, maar we zijn tevreden”, zegt Desmet. “Sinds corona is de fietssector verwend geweest met enkele commercieel zeer succesvolle jaren. Die verkooppieken liggen nu wat achter ons, maar het huidige niveau steekt nog steeds boven dat van 2019 uit. De succesformule van Velofollies blijft aanslaan. De combinatie van stands, activiteiten en beleving wordt komende edities verder geperfectioneerd.”
Gravel was dit jaar het centrale thema en dat was te merken bij de standhouders. Bij de grotere merken vond je een breed gamma aan modellen. “Een gravelfiets houdt het midden tussen een racefiets en een mountainbike. Je kan er sportief mee rijden op de weg, maar het biedt ook de vrijheid om eens van het pad af te wijken en offroad te gaan”, zegt Desmet. “De interesse in gravelfietsen merk je ook in de verkopen. Sportieve fietsen zijn goed voor 100.000 verkochte items, waarvan 1/5 gravelfietsen.”
Ook de elektrische fietsen blijven het goed doen, steeds vaker met ABS-systemen. Ook de elektrische mountainbikes en longtailfietsen zijn aan een stevige opmars bezig. “51,2 procent van de verkochte fietsen over alle categorieën heen zijn e-bikes.” Elektronica spelen ook een steeds belangrijkere rol. Elektronisch schakelen is duidelijk de norm geworden bij racefietsen, maar ook connectiviteit is booming. Alles op de fiets staat in verbinding met de gebruiker via apps.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier