GR8 International Carshow trekt duizenden bezoekers naar Kortrijk: “Tuning leeft meer dan ooit”

Er kwam heel wat volk opdagen. © CL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Brussel, Parijs of Geneve? De echte autoliefhebber trok dit weekend richting Kortrijk, waar de GR8 International Carshow opnieuw de deuren opende. Van glimmende velgen tot hypersportwagens? Ze maakten er allemaal hun opwachting. “Kortrijk? Je waant je hier in Dubai aan de Leie!”

Een negende editie! Niemand kan de GR8 International Car Show nog het etiket van beginneling geven. Wat ooit begon als een zaal, gevuld met wagens die allen van gigantische spoilers werden voorzien, groeide uit tot een hoogmis voor de autoliefhebber.

De autowereld kreeg er de afgelopen jaren keihard van langs waarbij het autosalon van Brussel zelfs verdween. Toch wist de GR8 International Car Show, onder leiding van Dries Dumoulin, stand te houden. Meer nog, waar de herlancering van het Brusselse autofeest zijn doel miste, bleef Kortrijk groeien.

In amper één weekend tijd trokken duizenden mensen naar de stad van de gulden sporen, iets wat in 2024 niet anders was. Van compleet gepimpte wagens tot oldtimers en zelfs hyperbolides van miljoenen euro’s? De bomvolle Kortrijk Xpo bood voor elk wat wils.

Tuning

“Tuning? Dat is al lang niet meer wat de New Kids hebben laten zien!” Jeroen kwam met zijn Volkswagen Caddy helemaal uit Nederland naar Kortrijk afgezakt. Geen standaard bestelwagen maar een exemplaar gevuld met indrukwekkende luidsprekers. “Wanneer mensen spreken over tuning, dan krijg je bijna automatisch twee strekkingen. Je hebt zij die er niet in thuis zijn en dus meteen denken aan een groene manta die een oorverdovend lawaai maakt. Maar dat is het dus helemaal niet meer.”

“Wie er wel in thuis is, weet dat tuning de afgelopen 20 jaar is uitgegroeid tot een volwaardig onderdeel van de automobielindustrie. Ik sta hier niet om mensen doof te maken maar om mijn vakkennis te tonen. ‘Kijk eens wat ik technisch kan!’ Je hebt nog altijd mensen die denken dat een tuning-audio-installatie weinig meer is dan een luidspreker die staat te trillen. Ik heb meer dan 900 uren enkel en alleen in de afwerking gestoken. Mijn wagen is mijn showroom. De GR8 beurs is enorm belangrijk voor liefhebbers zoals wij want niet alleen ontmoeten we hier gepassioneerde mensen uit alle uithoeken van Europa. We laten er ons ook inspireren!”

Passie

Het is een mening die wordt gedeeld door de kerels van Finesse Car Care. “We waren ook aanwezig op de vernieuwde versie van het autosalon in Brussel”, lachten ze. “Alleen had je daar meteen fits dat die auto-identiteit er niet meer is. GR8 heeft zich een reputatie op basis van passie weten op te bouwen en dat merk je ook aan de bezoekers hier.”

Tuning dood? Als je hier even rond je kijkt, dan zul je al snel tot de vaststelling komen dat het meer dan ooit leeft.

“Wie hier komt, is per definitie een liefhebber en gaat zijn of haar wagen dan ook als een verlengstuk van zichzelf gaan behandelen. We hebben overigens voor de GR8 show een nieuwe en unieke wagen gebouwd. Als we die hier tonen, dan weet je dat je meteen in het juiste doelpubliek zit. Tuning dood? Als je hier even rond je kijkt, dan zul je al snel tot de vaststelling komen dat het meer dan ooit leeft.”

Voor de tweede keer pakten de organisatoren uit met een hal waarin enkel de hyper exclusieve wagens te zien waren. Namen zoals Bugatti of Koenigsegg, met prijskaartjes voorzien van astronomische bedragen? Ze kregen er allemaal een eigen plaats. De hal kwam dit jaar tot stand dankzij een bijzondere samenwerking met Bavaria Motors. De Harelbeekse onderneming behoort tot de Belgische top wanneer er over droomwagens wordt gesproken.

Tonen wat we kunnen

“Hier aanwezig zijn gaat eigenlijk niet om de verkoop”, lachte het Harelbeekse duo. “Het is voor ons een etalage, een combinatie van tonen wat we hebben en vooral wat we kunnen. Wie een wagen koopt met een prijskaartje van een miljoen euro of meer, wil hiervoor ook de aangepaste service krijgen. Dat bieden we en kunnen we dit weekend tonen. Het geeft de liefhebbers ook de kans hun droomwagens van dichtbij te zien. Zo hebben we hier een Bugatti Chiron staan, ter waarde van 4 miljoen euro. Iedereen kan het model hier vanuit alle ooghoeken bewonderen en fotograferen.”

Hoewel de GR8 International Car Show de afgelopen jaren wist uit te groeien tot de absolute referentie in België, hebben de organisatoren nooit de connectie met hun oerfans verloren. De West-Vlaamse vereniging Petrolheads, is al jaar en dag van de partij.

“Natuurlijk kun je hier kwijlen op die superwagens van vele miljoenen euro’s. Maar laat ons eerlijk zijn: het zijn wagens die slechts voor een erg klein deel van de bevolking bereikbaar zijn!” Jordi Ollivier, bestuurslid van de vereniging, is dan ook blij dat de basis van het salon ongewijzigd bleef.

“De essentie van tuning is niet om een paar tupperware potten op je motorkap te plakken. Het is de kunst om je wagen naar eigen middelen en smaak te gaan personaliseren. En hier is er echt wel meer dan voldoende aanbod. Je kunt er spreken met bouwers, met tuners, met liefhebbers en met andere gelijkgezinden. Het merendeel van de wagens hier zijn dan ook erg betaalbaar voor iedereen, waardoor de wereld van tuning toegankelijk blijft. Het is een salon dat erin is geslaagd alle mooie dingen van de autowereld te gaan concentreren in één weekend.”

Temptation Island Fabrizio

Uitgroeien tot de Belgische referentie van de autoliefhebbers? Dat staat gelijk aan het aantrekken van BV’s en influencers. Ook voor de GR8 International Car Show is dat niet anders. Zo waren de spierbundels van Pat Nutrition er aanwezig met een deel van hun wagenpark maar ook Temptation Island Fabrizio was terug te vinden in de wandelgangen.

“Het is voor het eerst dat ik naar hier kom, maar ik moet bekennen dat ik onder de indruk ben. Heb je die hal met de hypercars gezien? Ik waande me heel even in Dubai, maar dan aan de Leie.” Vorig jaar kreeg de show nog koninklijk bezoek, toen Prins Laurent de Xpo bezocht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier