Kortrijkse Kim is het brein achter digitaal stripplatform: “Wij doen voor strips wat Netflix doet voor film”

Phebe Somers

Tijdens de zomervakantie is er – vooral voor kinderen – veel tijd die moet opgevuld worden. Lange autoreizen, restaurantbezoekjes, ontspanningsmomenten in de tuin of aan het zwembad… Op voorhand beslissen hoeveel en welk leesvoer je moet inpakken kan lastig zijn. Daar vond Kim Sanders (41) uit Kortrijk een oplossing voor: met Strips.be creëerde ze een digitaal platform waar je voor een peulschil meer dan 2.000 stripalbums kan lezen.

Kim Sanders (41) is geboren en getogen in Kortrijk, maar trok naar Gent om haar master Communicatiewetenschappen te behalen en bleef daar uiteindelijk plakken. Zo’n zestien jaar geleden ging ze aan de slag bij Ballon Media, het bedrijf dat in 2020 opging in Standaard Uitgeverij. Daar staat Kim nu aan het hoofd van de stripafdeling.

“Tijdens mijn studententijd heb ik reeksen als Blacksad, Peter Pan, De Schorpioen, Over de grenzen van de tijd… ontdekt. Het fantastische tekenwerk, gecombineerd met ijzersterke verhalen, trok me enorm aan”, vertelt Kim gepassioneerd.

Abonnementen

Ze speelde al enkele jaren met het idee om een platform te ontwikkelen waarop mensen digitaal strips kunnen lezen, net zoals we al langer op e-readers boeken kunnen verslinden. In 2015 kreeg dat idee vorm met de lancering van Yieha!, later zou dat door een versmelting met Franse partners Izneo worden. “Maar dat concept is nooit echt aangeslagen. Daarop kon je wel digitaal strips lezen, maar je moest nog steeds elk album apart aankopen. Dat was geen succes. Wij droomden van een abonnementsservice, zoals Spotify doet voor muziek en Netflix voor film en tv”, legt Kim uit.

“Voor de prijs van één fysieke strip kun je een maand lang meer dan 2.000 albums lezen via onze app”

En dat is exact wat Strips.be is geworden. Sinds de lancering begin juni namen al 1.800 Belgen een abonnement op de dienst. Voor slechts 6,99 euro (voor een soloabonnement) of 9,99 euro (de familieformule) per maand kunnen zij kiezen tussen ruim 70 stripreeksen met in totaal meer dan 2.000 albums. Hoeveel je er leest, maakt niet uit, net zoals bij andere streamingdiensten.

“We hebben nu 1.800 abonnees die samen al 35.000 strips hebben gelezen. De app werd al 7.000 keer gedownload. Dat ligt zeker in lijn van onze verwachtingen”, klinkt het tevreden. Kim staat in voor de inhoudelijke invulling van de app, voor de technische en praktische kant kan ze rekenen op het hoofd van de IT-afdeling van Standaard Uitgeverij, Walter De Roeck.

Hand in hand

“Strips lezen, is nog nooit zo gemakkelijk geweest, je hoeft enkel nog een smartphone of tabblad in te pakken wanneer je erop uit trekt”, prijst Kim aan. Maar is dat wel een voordeel, in tijden waarin zo goed als alle experts pleiten voor minder schermtijd? “We moeten realistisch zijn: ons leven wordt steeds digitaler. Daarbij zien we onze app niet als vervanging van de papieren strips, wel als aanvulling. Een strip kopen, is niet goedkoop, vaak kosten ze zelfs meer dan wat je bij ons betaalt voor een maand”, weet Kim.

“Mensen die al graag lezen zullen papieren strips blijven kopen. Wij willen ook niet-lezers op een laagdrempelige manier de stripwereld laten ontdekken”

“Ons platform laat mensen op een laagdrempelige manier toe om op ontdekkingsreis te gaan in het striplandschap. Je kan naar hartenlust proeven van nieuwe verhalen. Vind je het maar niks? Dan kies je gewoon een andere. Kinderen en volwassenen die al graag lezen, zullen nog altijd grijpen naar een papieren versie, wij willen de niet-lezers overtuigen en toegang geven tot deze bijzonder diverse literaire wereld.”

Wie fan is van een album kan meteen de hele reeks verslinden, nog een voordeel van de app: “Niet elke strip is nog in fysieke vorm beschikbaar. Te oud, uitverkocht of niet meer herdrukt: van die problemen hebben onze gebruikers geen last.”

Van grote populaire reeksen zoals Jommeke en De Rode Ridder tot meer niche stripverhalen als Kenia of nieuwkomers zoals Camille: het aanbod van Strips.be is al best groot. “We zijn erin geslaagd heel veel auteurs te overtuigen met onze abonnementsformule. Het verdienmodel zit ook goed in elkaar: hoe groter ons betalend publiek wordt, hoe hoger het percentage is dat de auteurs verdienen per gelezen strip. Ze genieten dus mee van ons succes”, aldus Kim. “In de toekomst willen we ons aanbod wel graag nog verder uitbreiden.”