De Academie Harelbeke Anders! werd zoals alle andere academies hard getroffen door de gevolgen van de coronacrisis. Het leerkrachtenteam en directeur Evelien Van Gheluwe bleven echter niet bij de pakken zitten. Zij maakten een uniek kunstenboek met enkele prangende vragen voor Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts.
In 2020 ging de academie twee keer verplicht op slot. “Onze werking viel stil met alle gevolgen van dien. Niet enkel voor leerlingen die de interactie met de leerkrachten en medeleerlingen verloren, maar ook voor de leerkrachten, die zonder fysieke samenkomsten moeilijk hun begeleiding kwalitatief konden volhouden”, duidt directeur Evelien Van Gheluwe.
“Wij hadden ook andere kopzorgen: een teruglopend leerlingenaantal heeft gevolgen voor het lessenaanbod. Dat betekent in 2021 een daling van het aantal lesuren en minder budget. Dat kan in het slechtste geval ook leiden tot ontslag voor leerkrachten.”
De academie voelde zich in de steek gelaten. Daarom nam Evelien Van Gheluwe het initiatief om samen met de leerkrachten het artist book ‘Battlefield. Een beeldende stem’ te maken. “Studenten en leerkrachten bundelden 100 kunstwerken om op die manier de buitenwereld te laten zien hoe belangrijk beeldend kunstonderwijs is en wat de sociale en maatschappelijke draagkracht is van deze unieke onderwijsvorm. Ze schreeuwen daarom ‘beeldend’ om hulp, voor hun onderwijs, hun academie, maar ook alle andere academies. De term ‘battlefields’ verwijst naar de slagvelden, de ateliers dus, nadat de pandemie raasde.”
Rake opmerkingen
In 2020 waren er 745 leerlingen, nu nog 690. “Een enorme terugval. Vorig jaar moesten de studenten afstuderen omdat het ministerie vond dat er voldoende afstandsonderwijs werd aangeboden. Door de eigenheid van ons onderwijs gaat dit gewoonweg niet: geen atelier om in te werken, geen interactie met de leerkracht, geen fysieke begeleiding van het proces, geen tentoonstellingen en geen bijsturen. Iets beoordelen op de computer is nooit hetzelfde als in real life. Afstandsonderwijs werkt gewoonweg niet voor beeldende kunsten”, zegt Evelien, die in het boek enkele rake opmerkingen schreef.
“Daarin vraag ik een kans op een toekomst voor het volledige leerkrachtenteam, een kans om het aanbod voor de studenten te behouden, een kans om de student zijn/haar jaar over te laten doen zonder verlies van voorafgaande jaren, een kans om te voorzien in een financiële tegemoetkoming voor het opnieuw inschrijven.”
“Dit academiejaar weten we tot op vandaag nog niks: moeten de huidige studenten afstuderen of niet of mogen ze hun jaar opnieuw doen, moeten alle jonge niet vast benoemde leerkrachten gewoon hun job verliezen?”
Directie en leerkrachten trokken met het boek naar de Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).
Compensaties
Het bezoek aan Vlaamse minister van Onderwijs Ben Weyts was kort en krachtig. “Maar ik kon zeggen wat op mijn planning stond en wat in het boek stond”, vertelt Evelien Van Gheluwe. “Ik kon ook vragen of er compensaties komen voor het DKO. “Natuurlijk kwam er een diplomatisch antwoord. Hij zei dat deze compensaties er kwamen, maar niet voor alles wat we vroegen. Hij heeft het boek in ontvangst genomen en ik hoop dat het constant in zijn zicht blijft liggen en hij ons bij de onderhandelingen aan tafel niet vergeet.”
” Er wordt nu gewerkt aan een coronadecreet en met een beetje geluk is dit af na de paasvakantie. Hopelijk weten we dan meer.”
(PVH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier