Politiezone Westkust pleit voor stroomstootwapens

Redactie KW

Terreurniveau 3 gaat gepaard met een verhoogd risico voor geweld tegen politiemensen. Efficiëntere collectieve bewapening dringt zich op, maar de reacties over het gebruik van stroomstootwapens zijn verdeeld.

Tijdens een vakbondsoverleg in Brussel in oktober 2016 waren de vakbonden vragende partij om te beschikken over een betere collectieve en gedifferentieerde bewapening naar aanleiding van het verhoogde terreurniveau 3. De Vaste Commissie zette zich in voor .300-munitie en dito wapens én het stroomstootwapen, waarbij PZ Westkust het dossier trekt voor alle zones en voor de federale politie. De liberale politievakbond VSOA wil een stakingsaanzegging indienen omdat er volgens hen geen wettelijk kader bestaat voor het gebruik van tasers. Korpschef Nicholas Paelinck van PZ Westkust ziet het anders: “in tegenstelling tot wat de vakbond VSOA (Vincent Houssin) meldt, is er wél een wettelijke basis. Er is wel degelijk een juridische basis om toch te starten met het taserproject: art. 10 van het KB bewapening 2007 machtigt de Minister van Binnenlandse Zaken om het gebruik van ‘Bijzondere Bewapening’ toe te staan. Het proefproject met stroomstootwapens past perfect in dat kader. Zoals voor alle andere types van bijzondere bewapening zal de Minister in dat raam voorafgaandelijk moeten aangeven wie in aanmerking komt om het stroomstootwapen te mogen gebruiken in welke omstandigheden en onder welke opleidingsvoorwaarden.”

Pepperspray helpt niet bij agressieveling onder invloed van drugs of drank

De korpschef licht zijn visie toe: “Ook voor de politieman op de straat is er nood aan betere en efficiëntere bewapening. Een losgeslagen geweldpleger onder invloed van drugs of drank reageert niet op een pepperspray! Als Vaste Commissie tekenden wij daarom in op het proefproject met stroomwapens. Voor alle duidelijkheid, we gaan niet over één nacht ijs! De implementatie gebeurt via een algemene risicoanalyse van de federale politie, een aankoop met analyse en goedkeuring van de interne preventieadviseur, een driedaagse geaggregeerde opleiding door de politieschool ANPA, een operationele risicoanalyse van de korpschef omtrent het gebruik op het terrein, zonaal gebonden, en een gefaseerde invoering bij een beperkte groep. Als dit binnen de pilootzones positief uitdraait, dan zal dit verder uitgerold worden. Er is dus een rechtsgrond en die zal uiteraard worden nageleefd.”

“Binnen de Wet op het politieambt is het gebruik van geweld voorzien. Speciale eenheden en korpsen die over een gevangenis beschikken maken nu al gebruik van het stroomstootwapen. Ook de Franse gendarmerie en de ‘Police Nationale’ zetten het stroomstootwapen in voor regulier gebruik als collectief wapen tijdens de patrouillewerking. De Franse veiligheidsproblematiek is niet anders dan de Belgische. Ik denk trouwens dat de Franse burger ook niet anders is dan de Belgische burger. Onze gemengde VIP-patrouille heeft zelf al de efficiëntie en de ontrading van dit wapen vastgesteld. Amokmakers houden zich onmiddellijk in omdat ze weten dat de politieman het desnoods zal gebruiken bij geweldsplegingen tegen derden of tegen de politieman” besluit de korpschef.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier