Chef Piet Huysentruyt, nooit om een stunt verlegen, opent halfweg oktober een pop-uprestaurant in Kortrijk onder de naam ‘Likoké’, een knipoog naar zijn restaurant in Zuid-Frankrijk. Daarna trekt hij met het concept nog richting Azië én Zuid-Afrika. “In mijn hart ben ik nog altijd een Kortrijkzaan”, aldus Piet.
Piet Huysentruyt heeft dezer dagen zijn handen vol met Likoké, zijn restaurant in Zuid-Frankrijk, maar deze winter gaat de zaak zoals elk jaar dicht. Vorig jaar ontstond het idee bij Piet om met Likoké op wereldreis te gaan. Dit najaar is het zover. Op 6 december draait hij een service in het Japanse Osaka, waarna hij een paar dagen later in Bali opduikt. Op 15 december houdt hij met zijn equipe halt in Singapore, om op 28 februari twee weken lang in Franschhoek in Zuid-Afrika op te duiken. Maar zijn wereldtournee start op de plaats waar zijn roots liggen. “Want in mijn hart ben ik altijd Kortrijkzaan gebleven, dus keer ik hier heel graag terug.” Op een voorlopig nog onbekende locatie in Kortrijk, gaat hij vanaf 17 oktober van start, en dat een maand lang.
“Een absoluut eerbetoon aan mijn vader”, aldus Huysentruyt. De naam Likoké verwijst naar de bijnaam van zijn vader, die midden vorige eeuw koffieplantages in Congo had. Hij was een graag geziene figuur in de streek. Zijn bijnaam verwees naar ‘de vis die niet te vangen is’. Ook Piet is niet voor één gat te vangen, bewijst hij met deze tournee.
Voor LOT, wat staat voor Likoké On Tour, werkt Piet ook samen met Kamagurka. Die vertaalt het menu in een soort stripverhaal en ontwierp ook speciale borden die te koop worden aangeboden. Met de opbrengst wordt het project Isabelo gesteund, een Zuid-Afrikaanse organisatie die dagelijks 1.400 kinderen te eten geeft. Met het geld wil de organisatie een soort kookschool oprichten.
Reserveren voor Likoké On Tour kan vanaf vandaag via www.likoke.fr.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier