Op de luchthaven van Oostende gaat nog dit jaar een nieuw bedrijf van start. Aerocircular wil vliegtuigen op een duurzame manier ontmantelen, zodat de onderdelen hergebruikt of gerecycleerd kunnen worden.
Het bedrijf werd drie jaar geleden opgestart door Koen Staut, een Limburgse jurist met een grote interesse voor luchtvaart. Na drie jaar studie en onderzoek is Aerocircular nu klaar om van start te gaan. De bouw- en milieuvergunning zijn aangevraagd en het bedrijf wil nog dit jaar operationeel zijn. Aerocircular zal zich vestigen in de loods van de luchthaven die vroeger gebruikt werd door het failliete MK Airlines. Aerocircular krijgt dat gebouw in concessie en zal daarnaast een nieuwe, duurzame ontmantelingshal bouwen. De investering in de infrastructuur bedraagt 3 miljoen euro.
Herbruikbaar
Het bedrijf wil absoluut geen vliegtuigkerkhof worden. “Wij mikken op vliegtuigen die economisch ‘end of life’ zijn”, verduidelijkt ceo Koen Staut. “Dat zijn vliegtuigen van 15 tot 20 jaar oud die vandaag nog passagiers vervoeren. Het zijn dus geen wrakken noch schroot, maar het is economisch interessanter om deze toestellen af te breken. Veel dergelijke vliegtuigen worden omgebouwd tot cargo, maar daar is een oververzadigde markt.”
Eerst worden de luchtwaardige onderdelen uit de toestellen gehaald, zoals motor, landingsgestel, roer en andere specifieke onderdelen die de klant operationeel wil houden voor zijn vloot. “Voor de meeste andere spelers stopt hier het verhaal, maar wij zien hier de opportuniteit. We lieten een machine ontwikkelen om aluminium te verzagen met zo weinig mogelijk verlies. Voor elk element zochten we op welke manier het bruikbaar is. Zo kan het rubber van de banden gerecycleerd worden tot vloermatten, brandstof gaat terug in de keten als vliegtuigbrandstof en koperen kabels worden uitgezuiverd tot puur koper.”
“Alles gebeurt binnen”
“Een vliegtuig ontmantelen duurt een tweetal weken en per shift werken er ongeveer 35 mensen. Dat betekent dat we met één ploeg jaarlijks 25 vliegtuigen kunnen ontmantelen, maar we willen snel uitbreiden naar een dubbele ploeg en dus 70 personeelsleden en 50 vliegtuigen per jaar. Alle activiteiten zullen binnen gebeuren. Er zullen maximaal twee toestellen binnen en één buiten staan. Het is zeker niet onze bedoeling om vliegtuigen te gaan stockeren”, beklemtoont Koen Staut.
Oostende stond aanvankelijk niet op het lijstje van mogelijke locaties, maar dat veranderde na een gesprek met huidig burgemeester Johan Vande Lanotte in mei 2014. Er moest een luchthaven en een landingsbaan zijn, maar voor de rest is de keuze voor Oostende te verklaren door de goede samenwerking met stadsbestuur, Economisch Huis, luchthaven en WVI, de mogelijkheid tot uitbreiden en de goede ontsluiting via lucht, weg, water en spoor.
(HH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier