De doortrekking van de Zeger Maelfaitstraat in Rumbeke is voltooid. Vandaag wordt het nieuwe gedeelte in gebruik genomen en kan ook de spoorwegovergang aan de Mandellaan weer gebruikt worden. “Dit is geen nieuw stukje ring, wel een extra ontsluiting voor de buurt”, benadrukt schepen Griet Coppé. Waarmee ze de omwonenden meteen ook wil geruststellen.
De ingrijpende wegenwerken aan de Zeger Maelfaitstraat – die tussen de Hovenier en Sint-Peterus en Paulusstraat over enkele honderden meter is doorgetrokken, zijn definitief achter de rug.
“En dat mogen we gerust een heksentoer noemen”, vindt schepen van Openbare Werken Griet Coppé (CD&V). “Dit is zeer goed nieuws voor de Rumbekenaren én de Rumbeekse handelaars. Die zijn nu opnieuw vlot bereikbaar en we zijn er zelfs van overtuigd dat de mensen nu weer vaker in Rumbeke hun inkopen zullen doen.”
Feit is wel dat de Zeger Maelfaitstraat dankzij de doortrekking meer verkeer zal lokken. “Maar ik wil benadrukken dat het niet om een zogenaamde doortrekking van de Ring gaat, wel om een extra ontsluiting voor de buurt. Op die manier bedienen we onder andere de nieuwe verkavelingen rond de Lekkenstraat.”
De straat heeft nu aan beide kanten een vrijliggend fietspad. “En aan het kruispunt van de Lekkens- met de Zeger Maelfaitstraat is er een verhoging voorzien om het verkeer af te remmen. Er is eveneens een zone 30 ingesteld. Al deze ingrepen moeten ervoor zorgen dat dit zeker geen racebaan wordt. De politiezone Riho heeft recent een mobiele snelheidsmeter aangekocht en die zullen we ook inzetten om te zien of de automobilisten zich aan de opgelegde snelheid houden. Veiligheid boven alles.”
Spannende winterprik
Projectleider Stefan Leys is eveneens in de wolken met de voltooiing van de werken. “Door de winterprik van vorige week was het eventjes spannend, maar we hebben onze deadline gehaald. Doel was om de straat en spoorwegovergang nog voor de start van de kerstvakantie te kunnen openen en die ambitie hebben we waargemaakt.”
“Op lange termijn is een ondertunneling van de spoorweg mogelijk, maar nu zijn we gewapend voor de toekomst”
Aan de spoorwegovergang is ook een technologisch hoogstandje te vinden: de verkeerslichten staan in communicatie met een filedetectiesysteem in de weg, zodat de lichten nooit te lang – of te kort – op groen of rood staan. Dat detectiesysteem beslaat zowel zowel in de Mandellaan als in de Sint-Petrus en Paulusstraat zo’n honderd meter. “Zo garanderen we een zo maximaal mogelijke vlotte doorstroming.” Voetgangers moeten dan weer via een drukknop om groen licht vragen.
Ook aan de fietsers is gedacht bij de herinrichting. “De fietsverbinding met de Guido Gezellelaan is gemaakt en slechts een klein deeltje moet nog afgewerkt worden.”
Schepen Griet Coppé kijkt ook al wat verder in de toekomst. “Een ondertunneling van de spoorwegovergang was op vandaag bij Infrabel niet aan de orde, maar we konden niet langer wachten om de site aan te pakken. Op lange termijn zou een ondertunneling wel tot de mogelijkheden behoren, maar ondertussen zijn we gewapend voor de toekomst.”
Vrijdag 22 december om 15.30 uur wordt de spoorwegovergang en het nieuwe gedeelte van de Zeger Maelfaitstraat alvast officieel geopend. De Rumbeekse handelaars zullen tegelijk de kerstman – die vanuit de Mandellaan zal komen – feestelijk ontvangen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier