Eén jaar na de lancering van het actieplan Kortrijk Fietst maakte schepen van Mobiliteit Axel Weydts een eerste balans op.
De SP.A-politicus stelde dat hij tevreden kon zijn. “We willen tegen eind 2018 83 procent van ons actieplan uitgevoerd hebben”, stelt hij. “Na een kleine twaalf maanden is al 64 procent van die 83 procent gerealiseerd, wat een mooie zaak is. Voor de volgende legislatuur voorzien we dat er nog minder dan een vijfde (17 procent) van Kortrijk Fietst uitgevoerd zal moeten worden.” Hoe dan ook is na één jaar al 55 procent van het totale actieplan uitgevoerd.
Fietsstraten
Wat fietsroutes betreft is Kortrijk erop vooruitgegaan, beklemtoont Axel Weydts. “We zetten fors in op het structureel onderhoud van bestaande fietspaden en op de uitbouw van de fietsverbinding Kortrijk-Aalbeke. Al zijn er ook zaken die minder goed verlopen. De uitbouw van de fietsverbinding N50c, bijvoorbeeld. Momenteel wordt daarvoor een ruimtelijk uitvoeringsplan opgemaakt. Voor dat er is, kunnen we daar niets doen.”
Ook over de fietsstraten was de schepen tevreden. “De Budastraat is al een tijdje een fietsstraat. Daar passeren op weekdagen 2.000 fietsers per dag.Intussen zijn ook de Wolvenstraat, Wolvendreef en Sint-Janslaan een fietsstraat. De Sint-Janslaan is dat tijdelijk door de werken op de CM-site. Volgend jaar worden de Lode de Boningelaan, de Spinnerijkaai en de Abdijkaai ook fietsstraat.”
Schoolstraat
Een derde belangrijke realisatie is de schoolstraat. “De Sint-Elooisdreef aan Pius X is al enkele maanden schoolstraat en nu komt vbs Watermolen in aanmerking. Maar zeker is dat niet: we willen er eerst voor zorgen dat zowel school als ouders op dezelfde golflengte zitten. Anders wordt een schoolstraat niet gerespecteerd.”
Meer in Krant van West-Vlaanderen, editie Kortrijks Handelsblad van vrijdag 23 december.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier