Echtpaar en stadsbestuur in de clinch over in- en uitrijden garage
Een op het eerste gezicht banale kwestie leidt al zowat twee jaar tot een dovemansgesprek tussen het Torhoutse stadsbestuur en een echtpaar uit het begin van de Landstraat. “Als er auto’s aan de overzijde van de straat geparkeerd staan, kunnen we onze garage niet of nauwelijks in en uit”, foetert Tania Desmedt, die zich gedupeerd voelt.
Tania (48) is getrouwd met Luc Bultinck (53). Het koppel woont sinds medio jaren negentig vooraan in de Landstraat, niet ver van het kruispunt met de Revinzestraat. Luc werkt al lang als motard en verkeersspecialist bij de politiezone Kouter. Vanwege zijn functie blijft hij in de openbare discussie over de zaak liever aan de zijlijn staan, al steunt hij zijn vrouw uiteraard in haar kruistocht voor het vlot in- en uitrijden van hun garage. De twee visies staan… lijnrecht tegenover elkaar.
Straks ook bouwwerf aan de overkant
“Onze garage bevindt zich in een apart gebouw naast ons huis”, legt Tania uit. “Er geldt geen parkeerverbod aan de overzijde van de straat, dus zijn zij die daar hun wagen achterlaten, zich van geen kwaad bewust. Maar als ze pal tegenover onze garage langs het trottoir parkeren, is het voor ons onbegonnen werk om met onze auto in of uit te rijden. Zeker in het donker is dat niet te doen.”
“De oplossing is al even simpel als goedkoop: een potje gele verf en een borstel. Meer niet. Trek een onderbroken gele streep van enkele meters op de stoeprand aan de overzijde, zodat parkeren er niet meer mag. Dan kunnen we probleemloos onze garage gebruiken. We hebben de volle breedte van de rijweg nodig om er zonder moeilijkheden in en uit te kunnen. De genomen foto’s illustreren dat voldoende. Stel dat we plots naar het ziekenhuis moeten of mijn man dringend opgeroepen wordt, dan is het van het hoogste belang dat we vlot uit onze garage kunnen. Dan valt het te hopen dat er niemand aan de overkant geparkeerd staat.”
De oplossing is nochtans simpel: een potje gele verf en een borstel
“Tegenover onze garage staat een oud huis met wat bijgebouwen. Het ene deel wordt binnenkort gerenoveerd, het andere gesloopt om er een nieuwbouw op te trekken. Er hoeft geen tekeningetje bij dat dit de situatie zal verergeren. We vrezen dat de problemen nog veel groter zullen worden door de vracht- en bestelwagens die bij de werf parkeren. Daar hoef je geen glazen bol voor te hebben. We zijn het beu. Het eerste mailverkeer met de stedelijke dienst Mobiliteit dateert al van 2019.”
Wachten tot de heraanleg van de straat
“Van meet af aan hebben we Tania en Luc laten weten dat we de zaak in ons Mobiteam zouden bespreken”, zegt schepen van Mobiliteit Elsie Desmet. “Dat hebben we effectief een aantal keer gedaan. Uit onderzoek blijkt dat het uiteraard handiger is om in en uit de garage te rijden als er geen auto’s aan de overzijde staan, maar dat het wél perfect kan. Ook met wagens aan de overkant kun je de garage gebruiken. Plus: er is zeker niet constant parkeerhinder.”
“Gele belijning proberen we zoveel mogelijk te vermijden, omdat de ervaring leert dat zoiets weinig effect heeft en vaak tot nog grotere frustraties leidt. Eind dit jaar of begin volgend jaar starten we een project om de Landstraat van nieuwe riolen te voorzien en her in te richten. We zullen de verzuchtingen van Tania en Luc in die plannen meenemen. Maar tot dan zullen we in principe niets meer aan de straat wijzigen.”
“Gele belijning vermijden?” reageert Tania ongelovig. “Al eens de verse gele strepen in de Langepijpestraat bekeken? Dit draait om twee maten en twee gewichten en koppigheid vanwege de stad. Een nochtans simpele oplossing niet willen uitvoeren, die heel weinig kost. Intussen moet ik ’s morgens vroeg onze auto uit de garage halen en op onze oprit plaatsen, uit angst dat het overdag niet zal lukken. Te gek voor woorden, toch?”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier