Denk je bij 'tweedehands' spontaan aan stoffige winkeltjes met afbladderende muurverf, die alleen maar versleten schoenen en door motten aangevreten kleren uit de jaren stilletjes verkopen? Dan stel ik dat beeld graag even bij. Anno 2020 is pre-loved fashion namelijk hipper dan ooit. De pre-loved- kledingzaken bijgevolg ook. Vergeet de grabbelbakken van twee euro: in hedendaagse tweedehandszaken hangt alles netjes aan kapstokken. Beloofd.
...

Denk je bij 'tweedehands' spontaan aan stoffige winkeltjes met afbladderende muurverf, die alleen maar versleten schoenen en door motten aangevreten kleren uit de jaren stilletjes verkopen? Dan stel ik dat beeld graag even bij. Anno 2020 is pre-loved fashion namelijk hipper dan ooit. De pre-loved- kledingzaken bijgevolg ook. Vergeet de grabbelbakken van twee euro: in hedendaagse tweedehandszaken hangt alles netjes aan kapstokken. Beloofd. Nog niet zo lang geleden kampte tweedehandsmode nog met hardnekkige vooroordelen: muf, lelijk, voor armoezaaiers. In de westerse welvaarts- en consumptiecultuur kocht je gewoon iets nieuws als je voldoende geld had, dus dat niet doen moest wel betekenen dat je het niet kón. De schande!Pas de afgelopen jaren is pre-loved fashion aan een duidelijke opmars bezig. Zoals altijd hebben de media daar voor een deel mee te maken. Series als Mad Men, Stranger Things en GLOW laten allemaal het leven in een vorig decennium zien, op z'n meest glamoureus. Daarnaast grijpen ook veel modeontwerpers al enige tijd terug naar lang vervlogen decennia. Nee, het is geen toeval dat de etalages in de winkelstraten je dezer dagen verdacht hard doen denken aan je kledingkast uit je eigen tienertijd. Olifantenpijpen, dikke schoenzolen, hysterische printjes... Het is allemaal terug van weggeweest. Daarbij fungeren pre-loved-kledingzaken als een soort tijdmachine, want wat is er dan cooler dan een retrostuk dat écht uit die tijdsperiode komt? Uiteraard is tweedehands ook duurzaam. In tijden van klimaatmarsen en plasticsoep zijn we ons veel bewuster van fast fashion en de groeiende afvalberg. En het meest duurzame kledingstuk is er eentje dat niet meer gemaakt hoeft te worden. Er zijn dan ook alsmaar meer zaken die zich exclusief op pre-loved-merkkleding richten: luxetassen en designerkleding zijn immers zo kwalitatief gemaakt dat ze de tand des tijds perfect doorstaan. Tweedehands betekent dus ook dat je eindelijk dat ene exclusieve item binnen handbereik hebt, voor een fractie van de originele prijs. Een win-winsituatie noemen ze dat. De Kringwinkel rijgt al jaren de verkooprecords aan elkaar. In 2018 verkochten de 145 verkooppunten in ons land samen maar liefst 76% meer tweedehandsspullen dan tien jaar geleden. Vlamingen spendeerden zo'n 55,5 miljoen euro in de Kringwinkels, waarbij kleding veruit het populairst was (35,6%). United Wardrobe, een Nederlands verkoopplatform voor kleding dat ook in België actief is, zag vorig jaar zijn omzet met maar liefst 250% stijgen. De vergelijkbare Vinted-app mocht in 2019 al meer dan 700.000 Belgische gebruikers verwelkomen. Laat het duidelijk wezen: pre-loved fashion wordt alsmaar meer mainstream. Het is al lang niets meer om je voor te schamen integendeel. Bovendien maakt tweedehands kopen ook gelukkig, zo bleek uit onderzoek van de Kringwinkel en 2dehands in 2018. Dus waar wacht je nog op? (Talitha Dehaene) Al haar hele leven is Roos Claeys (51) verliefd op textiel. Ze is opgeleid als textielontwerpster en doet niets liever dan nieuwe combinaties bedenken met prints, kleuren, snitten en stijlen. Haar eigen tweedehandskledingzaak Re-Loved openen in Ieper was een kinderdroom. "Tweedehands shoppen is altijd een ontdekkingstocht, maar dat maakt het juist leuk. Zo vond een klant hier onlangs precies dezelfde jurk die ze ooit in een winkel in Londen had gepast, maar die ze toen niet in haar maat hadden. En dat voor een fractie van de prijs! Pre-loved shoppen is natuurlijk altijd een kwestie van geluk hebben, want alles is one piece only."Door de jaren heen heeft Roos de attitude tegenover pre-loved fashion zien veranderen. "Pas op, er zijn nog altijd mensen die er negatief tegenover staan. Ik noem mijn zaak een secondhand boutique, maar heb er bewust voor gekozen om dat niet op mijn etalage te zetten. Ik merk namelijk wel dat het woord 'tweedehands' voorbijgangers soms afschrikt. Geen idee waarom, want kleren in een 'nieuwe' winkel zijn toch ook al door anderen gepast?"Roos verkoopt een mix van merken. "Ik selecteer vooral merken als Natan of Caroline Biss, maar af en toe neem ik ook stukken van Zara, & Other Stories of COS aan. In Ieper heb je die winkels namelijk niet, waardoor die voor de mensen hier toch wat specialer zijn. Zo hou ik mijn aanbod breed en toegankelijk: je kan hier van alles vinden, tussen 15 en 250 euro." Alles bij Re-Loved hangt netjes gerangschikt op maat en kleur. "Ik wil niet dat het er rommelig uitziet, zoals de cliché-tweedehandswinkel. Soms lopen hier zelfs mensen binnen die het niet doorhebben en vragen of ik een bepaalde jurk nog in hun maat heb."Re-Loved - Rijselstraat 144, Ieper - www.re-loved.be Tania Vanneste (44) viert binnenkort het tienjarige bestaan van haar zaak Due I Mani in Knokke, waar ze alleen maar pre-loved-designerkleding en -accessoires verkoopt. "Toen ik begon, was er echt drempelvrees om binnen te stappen, zéker hier in Knokke. Maar je merkt dat de tijdsgeest op dat vlak erg veranderd is."Tania is haar zaak niet gestart met een missie. Tien jaar geleden had ze zelfs nog nooit pre-loved-kleding gekocht. "Maar inmiddels heb ik mezelf overtuigd met mijn eigen collectie", lacht ze. "Waarom zou je het ook niet doen? Het scheelt een hoop geld én je vindt soms exclusieve stukken die je al jaren nergens meer kan krijgen. Het is een soort schattenjacht. Mijn klanten zijn vrouwen in alle soorten en maten: jonge meisjes op zoek naar een Vuitton-tas die ze wél kunnen betalen, maar ook vrouwen van middelbare leeftijd en oudere dames. Met veel of net iets minder geld."Het is essentieel dat alles wat Tania verkoopt altijd in perfecte staat én authentiek is. "Ik controleer elk stuk op echtheid. Voor designertassen eis ik een bewijs van aankoop of certificaat. Inmiddels zie ik zelf ook wel snel of het een echte Chanel betreft, maar toch. Ik ben er als de dood voor dat ik een fake designertas in de winkel zou hebben. Bij de minste twijfel neem ik een stuk simpelweg niet aan. Ik ben niet selectief wat betreft leeftijd: echte designermode wordt nooit oud, maar vintage."Mijn winkel is mijn grote passie, mijn kindje. Ik ken mijn klanten ook door en door. Soms brengt iemand een kledingstuk binnen waarvan ik al meteen weet: dat is precies de smaak én de maat van die ene mevrouw. Ik koppel als het ware mijn klanten aan de juiste kleren. Daar word ik echt gelukkig van." Due I Mani - Dumortierlaan 135, Knokke - www.dueimani.beEvelien Bruneel (35) is zelf het beste uithangbord voor Second Life, haar pre-loved-brandstore in Roeselare. Zo'n 80% van haar garderobe is tweedehands en ze ziet eruit om door een ringetje te halen. "Toen mijn schoonmoeder in 1982 de winkel oprichtte, was tweedehands echt nog taboe. Maar geef toe: je ziet toch niet dat mijn hele outfit tweedehands is?" Het motto van de winkel is duidelijk: beautiful clothes should be loved again. "Daar geloven wij heel sterk in. Mijn schoonmoeder nam vroeger op vakantie steevast een koffer met onverkochte kleding mee, om onderweg uit te delen aan wie daar nood aan had. Nu doneren we onverkochte kleding, die de eigenaren niet meer ophalen, aan een goed doel. Zo gaat er nooit iets verloren."Bij Second Life wordt gemiddeld 90% van de kleding verkocht. Zo krijgen jaarlijks ruim 25.000 kledingstukken en accessoires een tweede leven. Elk stuk in de winkel gaat eerst door de handen van Evelien en haar team. "We zijn uiterst kritisch. Zo verkopen we enkel merkkledij: Liu Jo, Natan, Ted Baker... Altijd in perfecte staat en niet ouder dan twee jaar." Evelien heeft sterk geïnvesteerd in een webshop. "Dat loont, want de onlineverkoop stijgt elk jaar. Toch hoop ik dat mensen naar de winkel blijven komen. Dat vind ik zelf het leukst aan tweedehands shoppen: lekker snuisteren en ontdekken. Wij nodigen onze klanten ook uit om dat vooral te doen - op dat vlak zijn we geen typische verkopers. Kijk gerust rond, drink een koffietje...""Ons cliënteel is erg divers: ik zie nu vrouwen langskomen die vroeger als kind meekwamen naar de winkel van mijn schoonmoeder. Mijn eigen kinderen dragen ook veel tweedehandskleding en als ze er uitgroeien, verkoop ik het in de winkel. Dat geld gaat naar hun spaarrekening." Second Life - Wallenstraat 19, Roeselare - www.secondlife.be.