Stefano Museeuw (23) toont zich in GP Monseré: “Ik wil top 10halen in een tv-koers”

Stefano Museeuw reed een sterke Grote Prijs Jean-Pierre Monseré. (foto Coghe)©GINO COGHE Foto Coghe
Stefano Museeuw reed een sterke Grote Prijs Jean-Pierre Monseré. (foto Coghe)©GINO COGHE Foto Coghe
Redactie KW

In zijn eerste wedstrijd van het seizoen wist Stefano Museeuw (23), zoon van Johan, zich onmiddellijk te onderscheiden. De Gistelnaar schoof in de Grote Prijs Jean-Pierre Monseré in Roeselare mee in de vroege ontsnapping. “Ik hoop dit jaar in zo’n tv-koers toch een keer de top tien te halen.”

BEAT Cycling probeert steeds aantrekkelijk te koersen en dat was zondag niet anders. “Het was in de meeting niet echt vooropgezet dat ik zou meespringen, maar we wilden sowieso wel een mannetje mee van de ploeg. Ik hield me tijdens de meeting een beetje afzijdig, want ik koers op instinct en het was tenslotte nog maar mijn eerste koers van het seizoen.” Onmiddellijk na een rotonde toonde Museeuw echter dat hij een neus heeft voor het goede moment. “Er waren net een paar renners weg. Ik zat een paar meter achter Cavendish en voelde dat Deceuninck-Quick Step alles ging toesmijten.”

De zoon van wielerlegende Johan Museeuw kan tevreden terugblikken op zijn wedstrijd. “Ik kon mijn beurten wel doen. Toen het groepje scheurde, heb ik iets te laat gereageerd. De anderen keken wat naar mij, maar ik was net geweest. Ook de ploegleider was achteraf heel tevreden over mijn prestatie.”

Gravelkoersen

Afgelopen winter bereidde de Gistelnaar zich via een lange stage in de buurt van Alicante voor op het nieuwe seizoen. “Ik heb vier weken in een B&B gezeten waar veel renners komen, zoals Eli Iserbyt. Het was ideaal om een goede basis te leggen. Soms kon ik zelfs meer dan volgens het schema was voorzien. Meestal krijg ik dan een slechte dag, maar dat was nu pas op de laatste dag van de stage.”

Met een goede voorbereiding in de benen wil Museeuw dit seizoen opnieuw een stapje vooruit zetten. Vooral de gravelkoersen later op het jaar staan met rood aangekruist op de kalender. “In de Antwerp Port Epic was ik vorig jaar tot aan mijn val al goed. Met mijn techniek uit de cross is het voor mij in zulke koersen iets gemakkelijker om vooraan te blijven, zonder veel krachten te verspillen.”

Zotte uitdagingen

In de Port Epic gelooft Museeuw in een stek bij de eerste 20. “Ik hoop dit jaar in zo’n tv-koers toch een keer de top tien te halen. Het is natuurlijk een hoog niveau, maar voor mij is het nog juist te doen. Ik wil deze keer dus zeker ook graag Dwars door het Hageland rijden. Vorig jaar was ik de week ervoor ziek, waardoor ik niet geselecteerd was. De volgende koers op mijn programma is Bredene-Koksijde. In april zijn er voor ons heel weinig koersen, waarschijnlijk gaan we dan op stage.”

Ook buiten de wedstrijden heeft de jonge Gistelnaar enkele ambities. Zo wil hij op de mountainbike langs de ganse kustlijn op het strand fietsen. “Dat lijkt me wel een leuke uitdaging. Vorig jaar heb ik voor de Dawn to Dusk-uitdaging van de ploeg ook eens een zotte tocht gedaan. Van thuis naar de Nederlandse grens en dan naar de Muur, de Kwaremont, de Paterberg en de Kluisberg. Daarna deed ik nog een paar stroken van Roubaix en op de terugweg de Kemmelberg. Dat waren 300 pittige kilometers.”

Am‘BEAT’ie

In het voorjaar van 2020 kwam Stefano Museeuw vrij onverwacht bij het Nederlandse BEAT Cycling terecht. In principe zou hij immers uitkomen voor Team Monti, wat als een Italiaanse opleidingsploeg voor Deceuninck-Quick Step moest fungeren. “Er was daarvoor al eens contact geweest, maar het kwam niet tot een gesprek. Toen Monti niet doorging, hebben we hen teruggebeld.” Door de Olympische plannen van Jan-Willem van Schip konden ze bij BEAT eigenlijk nog wel een extra renner gebruiken. “Ik was ideaal voor die rol, want ik kon geen al te druk programma aan. Ik pas ook qua sociale media in het plaatje van de ploeg. Ik ben daarin geïnteresseerd en weet toch een beetje hoe je dat moet aanpakken.”

BEAT zet zich met een positieve uitstraling steeds meer in de kijker. “Volgens mij werken we eigenlijk al op een hoger niveau dan ons eigenlijke niveau. Qua structuur zitten we zeker tegen het ProContinentale niveau aan.” Met de ex-bondscoach van Nederland Egon van Kessel zit bovendien een ervaren rot achter het stuur van de volgwagen. “Hij is echt een heel goeie motivator op persoonlijk vlak. Hij weet hoe hij met mensen moet omgaan en wat hij voor de koers moet zeggen. Bij ons zit iedereen sowieso op dezelfde lijn. Iedereen is gemotiveerd en heeft amBEATie bij de ploeg (lacht).”

(AC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier