Vrijdag vindt de E3 Harelbeke plaats, volgende week zondag is er de Ronde van Vlaanderen. Telkens zal de Paterberg een heel prominente rol spelen. Met dank aan Soetaert, Oostendse funderingsexpert en dochteronderneming van Jan De Nul, dat in vier weken tijd de wegverzakking herstelde.
Eind februari zaten ze in de Oost-Vlaamse gemeente Kluisbergen met de handen in het haar. Een weg net voor de mythische beklimming van de Paterberg was, zo’n maand voor de voorjaarsklassiekers, aan de zijkant ingezakt. “Plots kreeg onze projectleider, Pieter Verstraete, een telefoontje van de technische dienst van Kluisbergen”, vertelt Yves Buyse, commercieel technisch adviseur bij funderingsbedrijf Soetaert uit Oostende.
Technische oplossing
“Pieter is geboren en getogen in Kluisbergen. Ze wisten dat hij voor ons bedrijf werkt en vroegen of hij eens ter plaatse kon komen kijken. Ze zaten daar met een heel groot probleem: een wegverzakking waarvan intussen heel België weet heeft. Vervolgens heeft Pieter mij ingeschakeld om de juiste technische oplossing uit te dokteren en een prijsofferte te maken, zodat we met een voorstel naar Kluisbergen konden trekken.”
Op vrijdag 23 februari kwam de bevestiging dat Soetaert het project kreeg. Vrijdag, vier weken later, trekt de E3 Saxo Bank Classic Harelbeke over de Paterberg. Volgende week zondag zal ook de Ronde van Vlaanderen drie keer over de mythische beklimming rijden.
(lees verder onder de foto)
“De deadline was de rode draad doorheen het hele verhaal”, benadrukt Buyse. “We moeten daar geen tekeningetje bij maken: de Ronde kan je niet zomaar een maand uitstellen, dus was het aan ons om die weg weer berijdbaar te krijgen. Op 28 februari waren we al ter plaatse. Met dank aan twee grote voordelen: de grote stock en de techniek die we toepasten, namelijk damplanken.”
Met 75.000 vierkante meter terreinoppervlakte en 12.000 ton aan damwand hebben Soetaert en Jan De Nul de grootste stock in België. “De damwand die we in Kluisbergen nodig hadden, was intern meteen beschikbaar. Een enorme troef, net als de techniek die we toepasten. Damplanken zijn weersonafhankelijk. Alleen bij heel hevige wind kunnen we in dat geval de werken niet uitvoeren. Bovendien kon onze kabelkraan op een tiental meter van de damwand opgesteld worden, wat ervoor zorgde dat we niet met zware machines op het stuk verzakte weg moesten gaan staan.”
(lees verder onder de foto)
Los van alle voordelen bleef het een race tegen de tijd. “Het was vooruit met de geit, zoals ze hier in Oostende zeggen”, lacht Buyse. “Alles is voorspoedig verlopen dankzij de inzet van het juiste materiaal en door er bekwaam personeel op te zetten. We waren zelfs twee tot drie dagen vroeger klaar dan voorzien, ook al was er nog een onvoorziene tegenslag. Door de trillingen die we moesten inzetten, is de grond onder de weg nog meer beginnen te verzakken. Daardoor hebben we nog meer grond eerst verwijderd en daarna opnieuw aangelegd. Een onvoorzien werkje, maar finaal is de schade beperkt gebleven.”
Bij Soetaert en Jan De Nul, dat recent ook het Formule 1-circuit van Spa-Francorchamps onder handen nam, kijken ze tevreden terug. “Jan De Nul is een bedrijf dat wielerminded is”, aldus Buyse. “Zelf ben ik een fervent wielertoerist en ik ben hier lang niet de enige. Dit jaar trekken we met het bedrijf naar de Mont Ventoux en zijn er enkele weekends met wieler- en wandeltochten voorzien. Alleen al daarom was dit een ander project dan alle andere projecten. Mijn collega’s en ik zullen de komende weken dan ook met een speciaal oog naar de voorjaarskoersen op tv kijken. We zullen nog meer dan anders op het puntje van onze stoel zitten.”
In de supermarkt
Kortom, een Oostends bedrijf heeft Vlaanderens Mooiste gered. “Daar zit een vorm van waarheid in”, lacht Buyse. “Ik zeg niet dat er niemand anders in aanmerking kwam om dit te doen, maar ik ben er wel van overtuigd dat weinig bedrijven in België in zo’n korte tijdspanne dit werk kunnen aannemen en uitvoeren. We zijn trots, want de koers leeft enorm in Vlaanderen. Iedereen praat erover. Als ik de plaatselijke supermarkt binnenstap, spreken mensen mij erover aan.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier