Jelle Brulez (32) is nieuwe chief operating officer bij KV Kortrijk

Jelle Brulez stond onder meer aan de wieg van ‘MyKVK’.© VDB
Jelle Brulez stond onder meer aan de wieg van ‘MyKVK’.© VDB
Redactie KW

Jelle Brulez (32) is al meer dan acht jaar aan de slag bij KV Kortrijk. Sinds april bekleedt hij een nieuwe functie als chief operating officer (COO). “Het is de bedoeling dat ik de volledige operationele leiding van de club op mij neem.”

Jelle Brulez ging bij KV Kortrijk aan de slag in 2013 als verantwoordelijke van de communicatie en als perschef. Al snel engageerde hij zich ook om de club voorzichtige marketingstappen te laten zetten. In 2017 ging hij aan de slag bij de Kerels als B2C Manager. “Ik spotte opportuniteiten op het vlak van marketing en nam graag initiatieven in functie van de club”, zegt Brulez.

Vanaf december 2018 ging Brulez aan de slag als commercieel manager B2C (business to consumer, red.). Dat is een Engelse term die de lading dekt voor het rechtstreeks verkopen van producten aan klanten. Zo lanceerde KV Kortrijk onder meer MyKVK om de fans meer betrokken te laten voelen bij de club. “We werken rond content en proberen zo onder andere een nieuwe dimensie te creëren rond het product voetbal.

Het is de bedoeling dat KVK het favoriete team wordt van élke Kortrijkzaan

KVK is voor mij het mooiste product op de voetbalmarkt en dat willen we nog aantrekkelijker maken voor fans en partners. Zo hebben we de afgelopen vijf tot zeven jaar onze fanbase verder uitgebouwd. Het jaar voor corona toesloeg, in het seizoen 2019-2020, is ons aantal toeschouwers met 22procent gestegen en kregen we 5procent abonnees bij. We zetten gerichte partnerships op in functie van het uitbreiden van onze fanbase (zoals de KVK Scholenchallenge). Zo hebben we in de Jupiler Pro League de fanbase met de jongste gemiddelde leeftijd. Het is de bedoeling dat KVK voor elke Kortrijkzaan zijn favoriete of tweede favoriete team is zodat we top worden en blijven.

Verbouwing tribune 4

Corona zette de rem op de ontwikkeling. Toch is Brulez hoopvol. “Onze ambitie is om een gemiddelde bezettingsgraad van 95procent te hebben. We starten ook met verbouwingswerken in tribune 4. In vijf jaar tijd zijn we daar van 400 naar 1.250 abonnees gestegen. We hadden meer fans, maar de horeca-omzet bleef dezelfde . We hadden een bepaald optimum bereikt en benutten dus niet ten volle het potentieel. We hebben weinig vip-ruimtes, maar we hadden helemaal geen multifunctionele ruimtes voor supporters. Die kunnen we dan enerzijds optimaal benutten tijdens wedstrijden en anderzijds een commerciële invulling geven los van wedstrijden. Deze investering moet het fundament zijn om als club in haar totaliteit een nieuwe groeibeweging in te zetten en ook nieuwe commerciële activiteiten mogelijk te maken.”

Brulez zal als chief operating officer de dagelijkse werking van de club voor zijn rekening nemen. “Dat zal ik samen doen met onze CEO Matthias Leterme en onze CFO. Bovendien tonen onze partners enthousiasme. AGO en AB Inbev hebben hun engagement verlengd. We hebben ook onlangs de Werkgroep 19 opgestart. We kregen veel onderbouwde kandidaturen van leden, die tijd willen vrijmaken om verder te bouwen aan deze club. De goesting is enorm groot om er weer in te vliegen.”

(JC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier