Afspraak met de geschiedenis mag wat kosten voor fans: prijzen voor tickets Club Brugge – Fiorentina swingen op de zwarte markt de pan uit

Ferran Jutgla in duel met Luca Ranieri van Fiorentina. De terugmatch belooft razend spannend te worden. En daar willen heel veel mensen maar wat graag bij zijn. © REUTERS
Philippe Verhaest

Morgenavond kan Club Brugge een historische avond beleven. Fiorentina in de terugmatch van de halve finale in de Conference League opzij zetten en de poort richting finale staat wagenwijd open. Logisch dat de fans van Blauw-Zwart de historische wedstrijd in het stadion willen meemaken. De match is al even volledig uitverkocht, maar op de online zwarte markt gaan de prijzen door het dak.

Ticket gezocht, Club Brugge-Fiorentina, 8 mei. Het is een van de meest gezochte zoektermen op Facebookpagina’s over Club Brugge en tweedehandssites.

Voor het eerst in meer dan dertig jaar maakt een Belgische club kans om een Europese finale te spelen en daar willen heel veel supporters live bij zijn. De terugwedstrijd tegen Fiorentina was in een mum van tijd volledig uitverkocht.

TicketSwap

Op het gereputeerde online platform TicketSwap hebben zich intussen meer dan 760 fans geregistreerd om via die weg nog een kaartje in de wacht te slepen. Drie tickets zijn er al tegen een correcte en marktconforme prijs verkocht, maar ook op andere online platforms worden nog toegangsbewijzen aangeboden.

Op het bekende platform TicketSwap hebben meer dan 760 Club-fans zich geregistreerd om alsnog een een kaartje te bemachtigen. En die zullen veel geluk moeten hebben, want slechts drie tickets werder er al - tegen een correcte prijs - verkocht.
Op het bekende platform TicketSwap hebben meer dan 760 Club-fans zich geregistreerd om alsnog een een kaartje te bemachtigen. En die zullen veel geluk moeten hebben, want slechts drie tickets werder er al – tegen een correcte prijs – verkocht. © GF

Op de zoekertjeswebsite 2dehands.be hebben heel wat fans een oproep geplaatst om een ticket op de kop te tikken, maar er zijn ook enkele mensen die er hun kaartjes effectief te koop aanbieden. En daar swingen de prijzen de pan uit.

“Het is verboden om toegangskaarten aan een hogere prijs door te verkopen. Dergelijke acties zijn ook weinig solidair tegenover de vele andere supporters” – Kirsten Willem, communicatiedirecteur Club Brugge

Voor één kaartje in vak 313 staat het hoogste bod momenteel op 130 euro. Iemand anders verkoopt twee zitjes in vak 415: daar staat het voorlopige winnende bod op liefst 350 euro. Wie een stek wil in vak 220, kan voorlopig voor 50 euro naar het Jan Breydelstadion.

Op zoekertjessite 2dehands.be swingen de prijzen voor de felbegeerde toegangskaartjes de pan uit.
Op zoekertjessite 2dehands.be swingen de prijzen voor de felbegeerde toegangskaartjes de pan uit. © GF

Prijzen die in schril contrast staan met het bedrag waaraan Club Brugge ze in de markt plaatste. Club ID-houders konden een stoeltje bemachtigen voor 27 tot 38 euro, in de vrije verkoop ging het om 32 tot maximaal 44 euro.

Bij wet verboden

In ons land is doorverkoop van tickets voor woekerprijzen sinds 2013 bij wet verboden. Enkel occasionele handel tegen de oorspronkelijke prijs is toegelaten. Op haar website stelt 2dehands.be dat tickets mogen aangeboden en gevraagd worden, maar daar zijn een pak regels aan verbonden. Een daarvan is “een occasionele doorverkoop tegen een hogere prijs dan de definitieve prijs, zoals die bekend gemaakt werd door de oorspronkelijke verkoper, valt te lezen. Boetes hiervoor kunnen oplopen tot 60.000 euro.

“Indien er op 2dehands.be mogelijk valse of ontoelaatbare tickets worden aangeboden, of tickets worden aangeboden die de geldende wetsvoorwaarden niet respecteren, dan verzoeken we je dit aan ons te melden en dit bij de politie of bij de De Algemene Directie Economische Inspectie aan te geven”, klinkt het verder nog op de site.

Club Brugge wijst er op dat de voetbalwet stipuleert dat de persoon die het ticket aanschaft, ook de persoon moet zijn die het stadion betreedt. “Het is trouwens ook verboden kom toegangskaarten aan een hogere prijs door te verkopen”, benadrukt communicatiedirecteur Kirsten Willem. “Het is bovendien ook weinig solidair tegenover de vele andere supporters.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier