Jonas en Tom debuteren in ORC Rally
Bij de meer dan honderd inschrijvingen voor de komende ORC Rally noteren we de namen van twee nieuwkomers die in hun plaatselijke rally eindelijk een jongensdroom zien uitkomen: Jonas Vandendaele en Tom Braeckevelt.
“Wij zijn neven van elkaar en zijn beiden al van kleins af gebeten door de autosportmicrobe. In 2016 reden we Budapest Rally met een Volkswagen Golf MK1, maar dat is natuurlijk in niets te vergelijken met de rallysport hier in België. Vorig jaar sprak mijn neef Tom mij aan met de vraag om eventueel samen rally te rijden. Vanaf dan is alles in een stroomversnelling geraakt.”
“We hebben eerst een geschikte wagen gezocht, want omdat wij debutanten zijn in de rallysport moeten we eerst vier rally’s afwerken met een wagen die niet meer dan 1600cc motorinhoud heeft. De keuze was snel gemaakt. We kozen voor een Volkswagen Golf MK1,want we hebben een zekere band met dit type wagen door ons Budapest Rally-avontuur en daarenboven vonden we gemakkelijk zo’n type wagen.”
“Tom is mecanicien bij RSE Competition, waar ook Wout Coopman komt en Wout heeft een Golf-rallywagen. We hebben met hem een overeenkomst gemaakt en staan dit weekend aan de start van onze allereerste rally, de ORC Rally”, besluit Jonas Vandendaele die als 33-jarige projectleider in Oostrozebeke woont.
Tom Braeckevelt (34) woont dan weer in Wingene en is als mecanicien aan de slag bij RSE Competition in Aarsele. “Ik word de piloot van het team en Jonas wordt copiloot. We hebben niet lang over die keuze moeten nadenken, want als ik copiloot zou zijn, dan word ik al snel wagenziek. We gaan dus zeker niet van plaats verwisselen halfweg het seizoen. Daarenboven heb ik iets meer ervaring dan Jonas achter het stuur van een snelle wagen.”
“Momenteel zijn we nog op zoek naar sponsors om ons volledig programma te financieren, maar we zijn nu al zeker van twee rally’s: de ORC Rally en de 12 Uren van Wervik. We debuteren in onze thuisrally wat zeker al een voordeel is. De wegen in en rond Oostrozebeke kennen we zeer goed zodat het parcours voor ons geen valstrikken zou mogen hebben.”
“We gaan ons dus volledig kunnen toeleggen op het maken van goede nota’s en de auto leren kennen en eventueel nog beter afstellen. Dit seizoen hopen we de nodige vier resultaten te kunnen behalen zodat we voor het seizoen 2025 dan een volwaardige licentie krijgen en de keuze van de wagen dan vrij is. Indien alles meezit, dan willen we in 2025 aan de start staan met een Renault Clio Rally5.” (FM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier