De Ypres Rally is dit jaar in zowel Divisie 1 als Divisie 2 van het Belgisch kampioenschap vertegenwoordigd. Divisie 2 moet als apart kampioenschap nog wat zijn weg vinden, maar de nevenwedstrijd op zaterdag is in elk geval populair bij heel wat streekrijders.
Na twintig jaar afwezigheid werd er dit jaar opnieuw een Divisie 2-kampioenschap in het leven geroepen. Divisie 2 ‘new ‘look’ is een kampioenschap op twee snelheden met enerzijds aparte wedstrijden die niet of niet langer tot het vroegere Belgisch kampioenschap behoren.
Dit seizoen gaat het om de Rallye de Ardennes in Dinant en de TAC Rally in Tielt. Ook de Aarova Rally in Oudenaarde stond aanvankelijk op de kalender, maar na financiële problemen gooide men daar de handdoek in de ring. Het overige deel van de kalender bestaat uit de Rallye de Wallonie, de Ypres Rally en Spa Rally, die elk een eendaagse nevenwedstrijd houden in het kader van hun Divisie 1-wedstrijd. In de volwaardige wedstrijden mogen alle wagens aan de start verschijnen. Divisie 1-piloten met een Rally2-wagen kunnen er bovendien extra punten komen sprokkelen voor hun kampioenschap, maar samen met de GT-rijders tellen ze niet mee voor het Divisie 2-kampioenschap. In de nevenwedstrijden zijn GT’s en Rally2’s dan weer niet toegelaten.
Zo ging de zege in de Rallye de Wallonie naar Jerôme Septon in een Peugeot 208 Rally4. De Waal, die straks voor het eerst de West-Vlaamse wegen ontdekt, lijkt voorlopig één van de enige titelkandidaten. In Ieper wordt de Peugeot-rijder geconfronteerd met een pak streekrijders die in de Divisie 2-wedstrijd een aantrekkelijk en goedkoper alternatief terugvinden om eens van de Ypres Rally te proeven. Tot de blikvangers behoren onder meer Filip Pyck (Renault Clio Rally3), Nick Toorré (Ford Sierra Cosworth), Claudie Tanghe (Ford Escort MK 2), Reinaud Van Eecke (Subaru Impreza), Ludovic Vitse (Opel Astra), Benoit Cornette (BMW M3) en Stefaan Prinzie (Opel Ascona 400).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier