Christophe Vermeersch begeleidt de vips van hot naar her: “Soms voel ik me een reisleider”

Door het begeleiden van vips zag Christophe Vermeersch een flink deel van de wereld. (gf)
Redactie KW

Naast de duizenden ‘gewone’ toeschouwers, zijn er op iedere internationale rally ook telkens een heel deel vips waaraan de nodige aandacht moet besteed worden. Er zijn zelfs bedrijven die zich hierin specialiseerden, zoals European Sports Communication, met hoofdzetel in Luxemburg. Een van de mensen waarop deze organisatie altijd een beroep doet is Boezingenaar Christophe Vermeersch.

“Na zelf aan rally en circuit te hebben gedaan, trok de uitbouw van mijn eigen praktijk als osteopaat de nodige tijd in beslag en brandde het autosportvlammetje op een heel laag pitje. Tot ik in 2005 op een dag een telefoontje kreeg van Alain Penasse, met de vraag om in te springen bij het team van Skoda Motorsport in de WRC-rally van Duitsland, doordat hun osteopaat er niet bij kon zijn om familiale redenen. Ik aarzelde geen moment en zo ging de bal aan het rollen. Een tijd later werd ik zelfs aangesteld door de FIA, de internationale autosportfederatie, om de nieuw opgerichte Juniors-klasse onder handen te nemen. Mensen die me altijd zullen bijblijven zijn bijvoorbeeld Uumo Aava en een jonge Sébastien Ogier. Toen dit ophield, zocht ik contact met de mensen van ESC, en nu werk ik nog altijd met hen samen. Door hen heb ik dan ook al een flink deel van de wereld gezien.”

Sneeuwscootertocht

Onze taak is om de VIPS een zorgeloze dag of weekend te bezorgen. En dit is alles omvattend: hotels, restaurants, helivluchten, de verschillende klassementsproeven. Daarnaast koppelen we er iets extra’s aan, eigen aan de streek. Dit kan het bezoeken zijn van een wijn- of champagnehuis, een boottocht, tot het rondtoeren met sneeuwscooters of driften op het ijs in Zweden. Alle grote merken doen een beroep op onze diensten en wij moeten ervoor zorgen dat de mensen een totaalpakket krijgen aangeboden waarbij ze zich om niets hoeven te bekommeren. Meestal zijn we een drietal dagen vooraf ter plaatse, om de hele voorbereiding door te nemen, het parcours te checken, de te bezoeken plaatsen nog een laatste keer te controleren,… Natuurlijk zijn we gebonden aan een heel strikte timing, en soms is het moeilijk om de mensen te overtuigen.”

Streng zijn

“Zo kan het wel eens gebeuren dat het laatste glas wijn of het dessert geschrapt wordt om toch tijdig op de proef te zijn. Daarbij moet je wel eens streng zijn. En de groepen kunnen variëren. Soms gaat het over een 60-tal personen maar ik heb ook rally’s gedaan waarbij ik maar één persoon mee had. Het gekste beleefde ik in Australië, waar ik plaatselijke mensen uit Coffs Harbour, de stad waar de rally startte, moest meenemen naar de rally. Naar de andere kant van de wereld reizen om de plaatselijke mensen wegwijs te maken in hun eigen stad… En soms wordt het al te stressy, zoals toen ik een groep Chinezen moest begeleiden in Le Mans. Ze waren totaal niet gedisciplineerd en om ze tijdig in de nodige busjes te krijgen, heb ik ze als schoolkinderen op een rijtje moeten plaatsen.”

Meer stress dan anders

“Anderzijds voel ik me soms ook een reisleider of een entertainer, want op de proeven of tijdens het rijden met de shuttles, geef ik een volledige uitleg over de rally, de technische aspecten en de deelnemende piloten. Maar als er klachten zijn, dan ben je ook het eerste aanspreekpunt. Voor Ieper voel ik nu meer stress dan anders, ondanks het feit dat alles goed voorbereid is. En dat komt niet alleen door het feit dat ik in de streek woon. Maar het parcours concentreert zich op een dergelijke kleine ruimte, dat het heel moeilijk is om zich te verplaatsen. Daarom hebben we vip-locaties voorzien, met een afgezette zone en een eigen parking, waarop catering en drank voorzien is, met de nodige sanitaire installaties en waar alle kp’s te volgen zijn op groot scherm. Zodoende kunnen de gasten de hele rally volgen zonder zich te moeten verplaatsen.”

In Australië moest ik eens gasten wegwijs maken in hun eigen stad

“Door corona is alles de laatste jaren wat afgezwakt, en ik denk dat voor mij na Ieper enkel nog Spanje zal volgen om de vips te begeleiden. Dat wil niet zeggen dat ik de rest van de tijd in de luie zetel zal zitten. Want ik ben ook nog rij-instructeur aan het Ieperse VTI, werk samen met Jeffrey Van Hooydonck in Dreamdrive -een soort racing-school – en geef cursussen carcontrol in Brugge.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier