De goedkoopste manier om het BK en de Ypres Rally te betwisten, is een deelname in de 2WD Trophy, een aparte categorie voor voorwielaangedreven wagens op straatbanden. Enkele streekrijders maken dan ook graag gebruik van deze relatief nieuwe categorie om hun thuiswedstrijd mee te pikken.
Wie vroeger op een meer betaalbare manier van een BK-rally wilde proeven, kon daarvoor in sommige wedstrijden terecht in het RACB Rally Criterium. Die kortere nevenwedstrijden waren door het beperkter aantal kilometers en de lossere reglementering een pak toegankelijker voor regionale piloten.
Het Criterium was dan ook jarenlang een succesformule, tot de BK-promotoren begin vorig seizoen een nieuwe formule invoerden. De nevenwedstrijd verdween en maakte plaats voor de 2WD Trophy, een aparte formule voor tweewielaangedreven wagens op normale benzine en uitgerust met straatbanden.
Bepaalde recente wagens, zoals een Renault Clio Rally5, zijn er evenwel uitgesloten. De deelnemers rijden telkens het volledige parcours van een BK-wedstrijd, maar profiteren van een gereduceerd inschrijvingstarief. Terwijl de 2WD Trophy enerzijds mikt op streekrijders die van hun lokale BK-wedstrijd willen proeven, is het ook een aantrekkelijke formule voor wie meerdere wedstrijden van het Belgisch kampioenschap wil ontdekken.
Wie het kampioenschap betwist, kan zes resultaten inbrengen op het totaal van dertien wedstrijden. Die schrapresultaten, en het feit dat Ieper de langste en duurste wedstrijd van de kalender is, zorgen er echter voor dat de meeste kampioenschapsrijders Ieper links laten liggen.
Toyo-banden
In de strijd om de overwinning in de 2WD Trophy wordt het dus vooral uitkijken naar de West-Vlamingen, waaronder Avelgemnaar Stefaan T’Joens (Renault Clio) die vorig jaar nog meestreed voor de titel. Gauthier Bovy (Peugeot 208) is een van de thuisrijders aan de start, net als Saxo-rijder Gregory Verfaillie. “Ik vind de 2WD Trophy een goede formule”, vertelt Verfaillie, intussen aan zijn dertiende Ypres Rally toe waarvan de derde als piloot.
“Wij rijden altijd op straatbanden. De Toyo-banden waarop we rijden zijn prima en tegelijk betaalbaar. We gingen Ieper sowieso meerijden, maar ik ben wel tevreden dat er zo’n goedkopere formule bestaat. We kunnen ons wat meten met vergelijkbare wagens op dezelfde banden, want in onze groep E kunnen we verder weinig betekenen tegenover bijvoorbeeld de Mitsubishi’s. Ik ben wel benieuwd naar Kurt Vercruysse, die ook met een Saxo start, weliswaar een groep A. Ook mijn broer Marnix neemt met zijn Mini deel in de 2WD Trophy.”
Voor de Saxo-rijder uit Madonna primeert vooral het amusement. “We zullen ons ritme rijden en zullen gewoon zo ver mogelijk proberen te raken. Finishen blijft weliswaar de voornaamste doelstelling, om er dan achteraf een goeie pint op te drinken”, besluit Verfaillie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier