“We zijn nu op een leeftijd gekomen dat plezier primeert”
Filip Pyck is een habitué in de Ieperse rally, maar ditmaal zal hij begeleid worden door Peter Dehouck. Een vriend sinds jaren, die wat kan teren op zijn deelnames van 15 jaar geleden.
“Ik nam inderdaad al zesmaal deel aan de Ypres Rally als copiloot van Renaat Bettens”, aldus Peter Dehouck uit Westouter. “Onze laatste deelname dateert van 2008, toen we als 40ste algemeen eindigden. Het beste resultaat lijkt me toch wel de editie van 2005, toen we als 21ste werden afgevlagd. Daarna volgde een lange periode van inactiviteit. Wel gingen we jaar na jaar met een groep vrienden enkele rally’s voor het wereldkampioenschap ter plaatse gaan volgen.”
“Een van de vaste leden van die bende is Poperingenaar Filip Pyck. Toen we de gekende RAC Rally in Groot-Brittannië gingen volgen, opperden we alle twee dat we ooit nog eens samen wilden starten in Ieper. We namen voor om dit op onze ‘bucket list’ te plaatsen. Maar wat toen misschien meer leek op toogpraat, werd na enkele maanden realiteit. Eind oktober vorig jaar trokken we dan naar Wales en hebben we er ons echt ongelooflijk goed geamuseerd. In dergelijke WK-rally is de voorbereiding hoe dan ook van primordiaal belang. Ik was er dan ook al weken mee bezig om alles voor te bereiden en te zorgen dat we niets aan het toeval overlieten. Met dezelfde ingesteldheid ga ik ook Ieper aanpakken. En ik neem nu al het reglement goed door om niet voor verrassingen te staan. Filip is een ancien en komt voor de 24ste keer aan de start, zodat het parcours weinig of geen valstrikken zal kennen voor hem. En hij wil zich ook altijd tonen.”
TER-kampioenschap?
Even verscheen er in de afgelopen dagen op de sociale media dat het dyo Pyck-Dehouck zou intekenen voor het nieuwe TER-kampioenschap. “Een bericht waar we ook zelf van schrokken. Ik weet niet wie er dat de wereld heeft ingestuurd. We zijn op een leeftijd gekomen waarbij we liever slechts drie rally’s rijden, maar heel goed doen. Het plezier staat voor ons zeker centraal. We hopen om in het najaar terug naar Wales te kunnen trekken. Eventjes stonden we stil bij een eventuele deelname in Toscane. Maar dat we daar zeker starten en ons zouden inschrijven voor het TER… Neen, wij weten wel beter.”
Peter Dehouck maakte dus de tijd nog mee dat er volop verkend werd. “Toen was dat echt gekkenwerk. Ik weet nog uit de beginperiode dat we vroeger minstens tien keer iedere proef reden. Nu is alles beperkt tot tweemaal. Gelukkig maar zou ik zeggen voor de bewoners. En naar veiligheid toe is dit zeker ook meer dan genoeg. Ik zou zelfs durven stellen dat de deelnemers die deze maatregel aan hun laars lappen, onherroepelijk gestraft moeten worden, bijvoorbeeld met een startverbod”, besluit Peter Dehouck.
Rally
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier