Thierry Neuville aan de start: wie kan er hem kloppen in Ieper?

Abbring. © (Foto DM)
Redactie KW

De Ypres Rally mag dit jaar nog eens een onvervalste WK-topper verwelkomen. Niemand minder dan Thierry Neuville komt een gooi doen naar de zege met een Hyundai i20 R5. De Oostkantonner gaat in Ieper als favoriet van start, maar Bouffier en de BK-tenoren zullen hem de zege niet cadeau doen.

Sinds hij actief is op het hoogste niveau kwam Thierry Neuville nog amper in actie in België. In eigen streek reed hij nog enkele keren de Legend Boucles de Spa en de East Belgian Rally, maar zijn laatste deelname in Ieper dateert al van 2011. Niet alleen aan het typische parcours zal het opnieuw wat wennen worden voor Neuville. Hij heeft ook zo goed als geen ervaring met de Hyundai i20 R5, een minder krachtige wagen dan zijn vertrouwde WRC. Verwacht wordt echter dat NeuNeu zich snel zal aanpassen en voluit gaat meedoen voor de overwinning. Neuville moet één van zijn belangrijkste tegenstanders binnen zijn eigen team gaan zoeken. Kevin Abbring, nog steeds onder contract bij Hyundai als testpiloot, komt echter niet met een i20 R5 aan de start. Naast zijn testwerk werkt de Nederlander immers ook nog een BK-campagne af in dienst van Peugeot België Luxemburg. De Peugeot 208 R5 is niet meer de snelste van het pak, maar iedereen kent intussen de snelheid van Abbring. Bovendien kan hij op de ervaring van achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen rekenen als copiloot in het rechterzitje.

Sterk Skoda-front

Onder de topfavorieten vinden we ook een ex-winnaar terug: Kris Princen. De Limburger kende met onder andere een koprol in de Spa Rally een woelige start van het seizoen, maar doet dankzij een zege in de Sezoensrally opnieuw volop mee voor de titel. Princen heeft van Ieper een hoofddoel gemaakt en met de Skoda Fabia R5 beschikt hij over het best mogelijke strijdwapen. Ook Vincent Verschueren, leider in het BK, wil maar al te graag winnen in de thuisrally van zijn Kemmels team Godrive. De Semmerzakenaar bewees met zijn eerste nationale zege in de TAC Rally eerder dit seizoen dat hij nog steeds progressie boekt. Bovendien is Skurie erg regelmatig, wat hem in 2015 al een podiumplaats opleverde.

Demaerschalck.
Demaerschalck.© (Foto DM)

Een derde snelle Skoda-rijder om mee rekening te houden is Bryan Bouffier. De Fransman kent de Ieperse wegen intussen erg goed en mag na twee tweede plaatsen voluit mikken op de overwinning. Net als Neuville hoeft Bouffier ook geen kampioenschap in het achterhoofd te houden. Dat hij in Ieper pas voor de eerste keer met een Skoda Fabia R5 kennismaakt, speelt wel licht in het nadeel.

Brits kampioenschap

De Ypres Rally telt sinds dit jaar niet langer mee voor het Europees kampioenschap, maar met een inbreng van meer dan tien R5’s maakt de komst van het Britse kampioenschap veel goed. Van onder meer Frederik Ahlin (Skoda Fabia R5), David Bogie (Skoda Fabia R5) en Osian Pryce (Ford Fiesta R5) mag zeker iets worden verwacht, terwijl het ook uitkijken is naar Giandomenico Basso (Hyundai i20 R5). De Italiaanse ex-winnaar komt aan de start in het kader van de nieuwe Tour European Rally. Een andere buitenlandse outsider is de Nederlander Hermen Kobus (Skoda Fabia R5), al twee keer net naast het podium in Ieper.

Daarnaast maken nog heel wat Belgische R5-piloten aanspraak op de top tien. De jonge garde met Cédric De Cecco (Peugeot 208 R5), Kevin Demaerschalk (Citroën DS3 R5), Guillaume Dilley (Hyundai i20 R5) en Polle Geusens (Ford Fiesta R5) neemt het op tegen een West-Vlaams blok met onder meer Bernd Casier (Ford Fiesta R5), Davy Vanneste (Ford Fiesta R5), Melissa Debackere (Skoda Fabia R5), Bert Cornelis (Citroën DS3 R5)…

Met meer dan 30 R5-wagens aan de start mag er een intense strijd voor elke plaats worden verwacht.

Palmares

1965: Vandermeersch-Roegiers (Austin Cooper).

1966: Saelens-Moens (Lotus Elan).

1967: Herve-Declerck (Lotus Elan).

1968: Vandyck-Symens (BMW 2002).

1969: Staepelare-Aerts (Ford Cortina).

1970: Staepelare-Aerts (Ford Escort).

1971: Pedro-Jimmy (BMW Cabana).

1972: Staepelare-Aerts (Ford Escort).

1973: Pedro-Jimmy (BMW Cabana).

1974: Staepelaere-Aerts (Ford Escort).

1975: Mordacq-Bret (Porsche Carrera).

1976: Rohl-Pitz (Opel Kadett GTE).

1977: Darniche-Mahe (Lancia Stratos).

1978: Pond-Gallagher (Triumph TR8).

1979: Beguin-Lenne (Porsche Carrera).

1980: Pond-Gallagher (Triumph TR7/V8).

1981: Andruet-Emanuelli (Ferrari 308 GTB).

1982: Duez-Lux (Porsche 911 SC).

1983: Biasion-Siviero (Lancia 037).

1984: Toivonen-Grindod (Porsche 911).

1985: Ragnotti-Thimonier (Renault Maxi 5 Turbo).

1986: Droogmans-Joosten (Ford RS 200).

1987: McRae-Grindod (Ford Sierra Cosworth).

1988: Droogmans-Joosten (Ford Sierra Cosworth).

1989: Droogmans-Joosten (Ford Sierra Cosworth).

1990: Droogmans-Joosten (Lancia Delta HF Integrale).

1991: Snijers-Colebunders (Ford Sierra Cosworth).

1992: Snijers-Colebunders (Ford Sierra Cosworth).

1993: Snijers-Colebunders (Ford Escort Cosworth).

1994: Snijers-Colebunders (Ford Escort Cosworth).

1995: Verreydt-Jamar (Toyota Celica GT4).

1996: Loix-Smeets (Toyota Celica GT4).

1997: Loix-Smeets (Toyota Celica GT4).

1998: Loix-Smeets (Toyota Corrola WRC).

1999: Loix-Smeets (Mitsubishi Charisma GT).

2000: Lundgaard-Anker (Toyota Corrola WRC).

2001: Tsjoen-Vergalle (Toyota Corrola WRC).

2002: Thiry-Prevot (Peugeot 206 WRC).

2003: Thiry-Fortin (Peugeot 206 WRC).

2004: Cols-Goddé (Renault Clio S1600).

2005: Princen-Colebunders (Renault Clio S1600).

2006: Basso-Dotta (Fiat Punto Abarth S2000).

2007: Rossetti-Chiarcossi (Peugeot 207 S2000).

2008: Loix-Buysmans (Peugeot 207 S2000).

2009: Meeke-Nagle (Peugeot 207 S2000).

2010: Loix-Miclotte (Skoda Fabia S2000).

2011: Loix-Miclotte (Skoda Fabia S2000).

2012: Hanninen-Markula (Skoda Fabia S2000).

2013: Loix-Miclotte (Skoda Fabia S2000).

2014: Loix-Gitsels (Skoda Fabia S2000).

2015: 1. Loix-Gitsels (Skoda Fabia R5).

2016: 1. Loix-Gitsels (Skoda Fabia R5).