Stoffel Vandoorne zonder betere motor naar Canada
Voor de zevende ronde van het WK formule 1 steekt Stoffel Vandoorne de grote plas over naar het Canadese Montreal, een kort maar snel circuit waar de West-Vlaming voor de eerste keer rijdt. Zit niet in zijn valies: een upgrade van de Hondamotor.
Honda heeft de beloofde motorupgrade, waar het McLarenteam halsreikend naar uitkeek, namelijk niet op tijd klaar gekregen voor dit weekend. De relatie tussen McLaren en de Japanse motorbouwer bereikt daarmee een nieuw dieptepunt.
Grote ontgoocheling
“We zaten, samen met de rijders, vol ongeduld op deze upgrade te wachten. De ontgoocheling is dan ook groot dat ze er nu niet komt”, reageert McLarenbaas Zak Brown. Voor hem is de maat bijna vol: “Upgrades die uitblijven, updates die de verwachtingen niet inlossen, dat houd je niet eeuwig vol.”
McLaren have expressed serious concerns about engine partner Honda.
Full story ???? https://t.co/rYAmTwdMOQ pic.twitter.com/cLXpejuCLv
— BBC Sport (@BBCSport) 7 juni 2017
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Tot dusver is het formule 1-seizoen voor McLaren een processie van Echternach. Het beste resultaat tot dusver is een twaalfde plaats van Alonso in Spanje en een dertiende positie voor Vandoorne tijdens de openingsrace in Australië. Het Britse team heeft als enige renstal nog geen enkel WK-punt gesprokkeld.
In Monaco slaagde Vandoorne er voor de eerste keer in om zich in de top 10 te kwalificeren
Een performanter (en meer betrouwbare) Honda-motor was meer dan welkom geweest op het snelle circuit van Canada, waar de topsnelheden tot 4 keer boven de 300 kilometer per uur gaan.
McLaren zelf blijft niet bij de pakken zitten en introduceerde de voorbije races een hele rist vernieuwingen aan het chassis. Niet zonder resultaat: in Monaco slaagde Vandoorne er voor de eerste keer in om zich in de top 10 te kwalificeren. De goeie kwalificatie vertaalde zich helaas niet in punten, want net zoals in Barcelona moest hij opgeven na een race-incident.
Niet de makkelijkste race
“Er is ongetwijfeld veel vooruitgang geboekt met het chassis dankzij de upgrades die het team elke race meebrengt, dus laat ons zien hoe dat in Canada uitdraait, een heel ander soort circuit”, zegt Vandoorne. “et wordt niet de makkelijkste grand prix voor ons, maar in tegenstelling tot in Monaco zijn er meer mogelijkheden om in te halen.”
Dat klopt: de afwisseling van snelle, rechte stukken met trage (haarspeld)bochten stimuleert inhaalmanoeuvres op het 4,361 kilometer lange circuit. Stuurfouten in de laatste chicane worden genadeloos afgestraft in de ‘Wall of Champions’: een betonnen muur langs de start/finish waar onder meer Schumacher, Vettel en Button al tegen kwakten.
Alonso terug
In Canada krijgt Vandoorne terug zijn vaste ploegmaat Fernando Alonso naast zich. De vorige race gaf de Spanjaard verstek om mee te racen in de Amerikaanse Indy 500, waar de Hondaperikelen Alonso bleven achtervolgen en een einde maakten aan zijn race.
Look who’s returned from his #Indy500 adventures. It’s great to have @alo_oficial back in the #F1 paddock ???????? Who else is happy to see him? pic.twitter.com/gSyuRBpLOL
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) 8 juni 2017
Met Jenson Button -Alonso’s eenmalige vervanger in Monaco- leek Vandoorne een minder vette kluif te hebben dan aan Alonso, maar toch zegt hij blij te zijn dat de Spanjaard terug is: “Hij heeft een pak ervaring op het circuit die nuttig kan zijn.”
Gezien het tijdsverschil beginnen de kwalificaties zaterdagavond 10 juni om 19 uur, de race start zondagavond 11 juni op 20 uur.
#F1 takes to Montreal for Round 7 and the 50th anniversary of the #CanadianGP. Get set with our Race Preview: https://t.co/1teRAPs2ny ???????? pic.twitter.com/srbkJZhTQw
— McLaren (@McLarenF1) 5 juni 2017
Formule 1
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier