RALLY RETRO “We wisten dat we de fabriekswagens konden kloppen met onze zelf gebouwde Nissan Sunny”
Hans Depla reed in 2000 de pannen van het dak met zijn zelf gebouwde Nissan Sunny. In Krant van West-Vlaanderen verschijnt nu vrijdag het grote West-Vlaams rally-debat. In deze mini-retroreeks stellen we enkele deelnemers voor.
In 2000 beslist Peugeot België de kaart van de jeugd te trekken. Met de Peugeot 306 GTi in groep N uitvoering hebben ze een competitieve wagen die gemakkelijk de klasse N3 kan winnen maar niet mee speelt voor de algemene zege. In die optiek engageert Peugeot België een jong Waals en een jong Vlaams talent : Béco en Croes.
Vanaf de eerste rally, de Boucles de Spa, zijn beide Peugeots out standing en winnen ze hun klasse met een straat voorsprong. Het succesverhaal blijft maar duren en zowel in de TAC Rally, Haspengouwrally, Rallye de Wallonie en Ieper zegevieren de Peugeots.
Na een welverdiende zomervakantie is het in september tijd voor de Omloop van Vlaanderen. Zowel Béco als Croes starten met het mes tussen de tanden om onder elkaar uit te maken wie de klasse N3 zal winnen. Na de eerste omloop wordt het voorlopig klassement bekeken en tot hun grote verbazing stellen beiden vast dat een zekere Hans Depla de leiding stevig in handen heeft. Wat de beide Peugeot piloten ook proberen, ze komen geen seconde dichter en moeten op het einde van de rally vrede nemen met de tweede en de derde plaats in N3.
Het wisselen van het wiel
“Eigenlijk moesten we in de 24 Uren van Ieper al de klasse N3 gewonnen hebben,” aldus Hans Depla. “We waren voortdurend in strijd met Béco en Croes voor de leiding in onze klasse maar reden lek bij het begin van een klassementsproef en verloren meer dan twee minuten bij het wisselen van het wiel. Béco won de klasse en wij werden eervol tweede. We wisten toen al dat we de fabriekswagens konden kloppen met onze zelf gebouwde Nissan Sunny. De Omloop van Vlaanderen was voor ons de ideale rally om revanche te nemen. We reden zowat in onze achtertuin en wisten dat onze Nissan niet veel moest onderdoen voor de fabrieks-Peugeots.”
De Peugeots werden voor de rest van het seizoen niet meer geklopt.
(FM)
Hans Depla is één van de deelnemers aan ons rallydebat over de West-Vlaamse rallysport. Nu vrijdag 8 april lees je er alles over in Krant van West-Vlaanderen.
Rally
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier