Nederland boven in 15de Rallysprint van Moorslede

De zege ging uiteindelijk naar Sander Van Hoof. © DM
Filiep Masselin
Filiep Masselin Rallymedewerker KW

De vijftiende editie van de Rallysprint van Moorslede werd een voltreffer van formaat. De lentezon zorgde voor een grote publieke opkomst en de 119 teams die de start namen zorgden voor een spannende wedstrijd.

Favoriet Tim De Bock verloor tijdens de eerste rit een halve minuut toen zijn Ford Fiesta R5 alleen over voorwielaandrijving beschikte. De Nederlanders Piet en Sander Van Hoof profiteerden optimaal en sloegen een kloof die Tim De Bock nooit meer zou dicht rijden. De meer ervaren Piet Van Hoof was iedere rit enkele seconden sneller dan zijn neef Sander, maar hij liet zich verrassen tijdens de derde snelheidsrit. “In een korte bocht lag er veel grind op de weg en onze Mitsubishi spinde rond zijn as. We hadden gelukkig geen schade opgelopen, maar dit avontuur kostte ons vijftien seconden en de zege.”

Die zege ging uiteindelijk naar Sander Van Hoof. “Dit is boven alle verwachtingen want ik rijd slechts occasioneel met een rally. Dit is meteen mijn allereerste zege”, aldus een gelukkige Eindhovenaar.

Secondenduel voor de vierde plaats

Tim De Bock kon, dank zij een stevige eindspurt, zijn gelegenheidscopiloot Degryse nog een podiumplaats aanbieden. Steve Bécaert en Bert Coene vochten de hele dag een secondenduel uit voor de vierde plaats. De plaatselijke hardrijder Bert Coene moest uiteindelijk vrede nemen met de vijfde plaats en dat op amper zeven seconden van Steve Bécaert.

Bij de Historics stond er aanvankelijk geen maat op Frederique Delplace. Zijn Porsche 911 kon op het snelle en droge parcours al zijn pk’s aanwenden om een mooie kloof te slaan, maar tijdens de laatste snelheidsrit moest de Porsche aan de kant met problemen aan de aandrijving. Zo ging de zege naar Paul Lietaer, die nog maar eens een nieuwe Ford Escort RS 1800 gebouwd heeft en de wagen kwam afstellen voor de volgende rally’s. Christophe Merlevede moest zijn BMW M3 ook aan de kant zetten toen zijn motor heel veel olie begon te verbruiken. Zo kwam de tweede plaats in handen van Geert Vandoorne, die in zijn thuiswedstrijd vrouwlief Catherine Quidousse als copilote mee had.

In de Divsie 1 en 2 stond er weeral geen maat op Stefaan Tsjoens die meer dan een minuut voorsprong had op zijn tegenstanders en bovendien veertiende algemeen werd.

(FM)

De uitslag :

1.Van Hoof-Verbaeten Mitsubishi Lancer Evo X

2.Van Hoof-Jacobs Mitsubishi Lancer Evo 4

3.De Bock-Degryse Ford Fiesta R5

4.Bécaert-Beernart Mitsubishi Lancer Evo X

5.Coene-Missinne Mitsubishi Lancer Evo X

6.Lietaer-Marquet Ford Escort RS 1800

7.Vandoorne-Quidousse Ford Escort MK1

8.Calcoen-Calcoen Ford Escort RS 1600

9.De Roeck-Blaton BMW M3

10.Kerckhof-Vanlaeken BMW E21