Motorcrosser Marvin Vanluchene heeft sterke ambities: “Drie wereldtitels behalen”
Het is al een tijdje bijzonder stil rond Marvin Vanluchene, die in 2018 motorcrossminnend Oostrozebeke in euforie bracht door op internationaal niveau sterk te presteren en de wereldtitel bij de zijspannen mee te brengen naar De Ginste. Hoe gaat het momenteel met deze ijzersterke piloot?
De Ginste staat al een eeuwigheid bekend als het mekka van de motorcross. Geen enkel gehucht kent meer piloten en daar zit sterpiloot Marvin Vanluchene voor iets tussen. De jeugd kijkt op naar deze jongeman die maar al te graag zijn wereldtitel nog een paar keer wil verlengen.
“Of dat nog tot de mogelijkheden behoort? In mijn discipline telt alleen de eerste plaats. Vorig jaar is het wereldkampioenschap me ontglipt met amper vijf punten. Er waren in 2020 vier WK-wedstrijden en daarvan won ik er twee, in Estland en in Tsjechië. De titel is me ontglipt in de laatste race in Os in Nederland waar ik geklopt werd door Etienne Bax. Ik was enorm ontgoocheld, want je rijdt ten slotte voor de eerste plaats”, aldus Marvin die momenteel herstelt van een heupoperatie.
Krukken
“De operatie brengt het seizoen niet in gevaar. Ik loop momenteel rond op krukken, maar die mag ik straks opbergen en binnen een maand ben ik weer helemaal de oude.”
Wetende dat de sidecarsport internationaal een dure aangelegenheid is en dat er nagenoeg niets mee te verdienen valt, vroegen we aan Marvin hoe hij financieel de eindjes aan elkaar ziet te knopen. “Het crossen zit me in de genen. Ik kreeg de microbe mee van mijn grootvader Leon en vader Ben Vanluchene. Ik wil daar blijven mee doorgaan zolang ik er plezier aan beleef en zolang ik kan wedijveren met de beste piloten.”
Financieel zwaar
“Ik geef toe dat het financieel een zware dobber is. Omdat ik niets verdien met de wedstrijden moet ik ook nog gaan werken. Bovendien zijn de verplaatsingen altijd ver. Zonder een degelijk sponsorteam zou ik nooit rond komen. Voor de helft van het jaar ben ik op zoek naar sponsors en medewerkers zoals mecaniciens, want na elke wedstrijd op internationaal niveau moet de machine uit elkaar gehaald worden.”
“Een vrij groot sponsorbudget is nodig om alles te bekostigen en sponsoring komt er pas wanneer er ook resultaten zijn. In 2018 werd ik wereldkampioen, in 2019 vicewereldkampioen, in 2020 was er corona en in 2021 werd ik opnieuw vicewereldkampioen én Frans kampioen.”
Nieuw seizoen
“Intussen worden alle voorbereidingen getroffen voor de start van het nieuwe seizoen in april. Omdat ik nog herstel van een heupoperatie kan ik me alleen toespitsen op het zoeken van nieuwe sponsors en daarvoor trek ik zelfs naar Nederland. Ik wil het bestaande team nog versterken en alles op alles zetten om nog eens wereldkampioen te worden. Hoofddoel blijft het WK, gecombineerd met andere grote races.”
“Ik ben nu 25 jaar en hoop nog een aantal jaren verder te kunnen. Het is de ambitie om drie wereldtitels te behalen. Door mijn sterk presteren op internationaal niveau heb ik Oostrozebeke op de kaart gezet.”
(JC)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier