Fredericq Delplace zegeviert in Hemicuda Rally
Fredericq Delplace heeft de 17de Hemicuda Rally van Koekelare gewonnen. De Porsche-rijder klopte Philip Barbier na een spannend duel met acht seconden.
Voor de start waren alle ogen gericht op thuisrijder Bert Cornelis. De Handzamenaar beschikte met met de Citroën DS3 R5 van copiloot Reinaud Van Eecke over de snelste wagen van het pak, maar mocht al meteen zijn zegekansen opbergen. Een lekke band wisselen op de eerste proef kostte hem meer dan drie minuten. De wedstrijd draaide zo uit op een interessante open strijd tussen de Mitsubishi’s van Barbier, Coene en Degroote en de Porsche 997 GT3 van Delplace.
Op een vettig parcours nam Philip Barbier dankzij een uitstekende bandenkeuze de beste start. De Poelkapellenaar zag zijn voorsprong echter wegsmelten naarmate het parcours opdroogde. Een oprukkende Fredericq Delplace nam na de tweede ronde de leiding over, geholpen door een omstreden tijdstraf voor zijn concurrent. “Aan de start van KP Kortemark stond het vol met wagens van toeschouwers en deelnemers van de regularitywedstrijd die nog aan het aanschuiven waren”, vertelt Barbier. “Mijn copiloot moest te voet gaan inklokken maar was net te laat, wat ons 10″ straftijd opleverde.”
“Deugddoende zege”
Delplace stemde de wedstrijd verder af op zijn concurrent. “Op de snelle proef van Houthulst konden we het verschil maken, maar in de laatste ronde hebben we wat marge gehouden, want we wisten dat Barbier straftijd had opgelopen”, vertelt de Wijtschatenaar, die uiteindelijk won met acht tellen voorsprong. “Vanmorgen waren het erg moeilijke omstandigheden, zeker omdat we voor slicks hadden gekozen. Ook op het einde werd het nog spannend toen het nog begon te regenen, maar we zijn erg blij dat het eindelijk opnieuw raak is. Na tal van ereplaatsen doet deze overwinning enorm veel deugd voor het hele team.”
Philip Barbier voelde zich achteraf de morele winnaar. “Het is jammer dat we op die manier moeten verliezen, maar ik denk wel dat we ons hebben getoond vandaag.”
De strijd voor de resterende podiumplaats was mogelijk nog spannender. Seizoensrevelatie Dennis Degroote (Mitsubishi Lancer Evo 6) was na een sterke start op weg naar zijn beste resultaat ooit, maar op de laatste proef liep het nog mis. Opgejaagd door BertCoene (Mitsubishi Lancer Evo X), die tot op acht tienden was genaderd, ging Degroote van de baan. “Vanmorgen maakten we met harde slicks een verkeerde bandenkeuze. Daarna liep het beter en uiteindelijk zijn we heel tevreden dat we nog op het podium zijn beland”, aldus Coene.
Lietaer oppermachtig
Paul Lietaer (Ford Escort MK 2) ging als vierde de Mitsubishi’s van de Britten O’Brien en Ellis vooraf, terwijl Cris Algoedt als zevende en eerste BMW-rijder aantikte. Andy Heyrick (Subaru Impreza) finishte achtste voor de Renault Clio R3 van Steven Dolfen, de nieuwe leider in het VAS-kampioenschap Divisie 3. Na zijn lekke band kwam Bert Cornelis nog terug naar de tiende plek.
Na de forfaits van Christophe Merlevede en Dirk Vermeirsch vertrok Lietaer als favoriet bij de Historics. De Escort-piloot reeg de besttijden aan elkaar en won met meer dan twee minuten voorsprong op Merkemnaar Lode De Keyser (Porsche 911). Stefaan Prinzie (Opel Ascona), die wegens motorpech niet over zijn Opel Ascona 400 kon beschikken, finishte als derde op slechts 12″ van De Keyser. Zillebekenaar Bram Fonteyne opende sterk maar moest uiteindelijk vrede nemen met de vierde plek. In afwezigheid van Danny Kerckhof deed de Volvo-rijder wel een prima zaak in het VAS-kampioenschap. Een eervolle vijfde plek was er voorSimon Puype (Opel Ascona).
In Divisie 1-2 ontbrak VAS-kampioen Stefaan T’Joens op het appèl. Topfavoriet Fréderic Berville miste zijn start maar trok de situatie snel recht. De Clio-rijder uit Wijtschate won de categorie voor standaardwagens met bijna twee minuten voorsprong opLudovic Vitse (Opel Astra). Thuisrijder Glen Vermeersch (Peugeot 106) werd knap derde voor Lewis Vansteenkiste (Citroën Saxo) en Luc Diet (Peugeot 106).
(JDH)
Rally
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier