Extra spektakel dankzij de National Rally Cars

Anthony Caron. (Foto DM)
Redactie KW

Vorig jaar konden de toeschouwers met de komst van de FIA R-GT Cup opnieuw van enkele Porsches genieten. Naast Porsches worden dit keer alle ‘National Rally Cars’ toegelaten, waarmee het startveld ineens een pak gevarieerder wordt.

Na enkele jaren afwezigheid stonden vorig jaar opnieuw enkele Porsches aan de start van de moderne wedstrijd. Deelname aan de FIA R-GT Cup vereiste toen wel de investering in een restrictor en een dure homologatiefiche, zodat de interesse van Belgische Porsche-rijders helaas beperkt bleef.

Groep M en groep E

De Cup stierf ondertussen een stille dood, maar het was de organisatie niet ontgaan dat de Porsches in de smaak vielen bij het publiek. Super Stage vroeg daarom bij de FIA een uitzondering om niet alleen de Porsches met Belgische homologatie aan de start te mogen brengen, maar ook BMW’s en andere wagens die in groep M en groep E gehomologeerd zijn.

De ‘National Rally Cars’ moeten in tegenstelling tot vroeger niet in de achterhoede meestrijden. Op vrijdag gaan ze na de ERC-piloten van start, maar zaterdag wordt gestart volgens het klassement van de eerste dag. Smaakmakers worden ongetwijfeld de Porsches 997 GT3 van Timothy Van Parijs en Jochen Claerhout.

Meer streekrijders

De nieuwe maatregel brengt niet enkel meer habitués uit het BK aan de start, maar biedt ook kansen aan streekpiloten met een eigen wagen. Eén van hen is Ieperling Anthony Caron, die voor het eerst met zijn BMW kan deelnemen. “Ik droom er al jaren van om Ieper te kunnen rijden en het is altijd leuker als je dat met je eigen wagen kan doen”, vindt Anthony. “Het wordt een groot avontuur, want het is de eerste keer dat ik zo’n grote wedstrijd betwist. De chrono zal dit keer misschien wat meer aandacht krijgen dan het spektakel, maar ons doel wordt vooral de aankomst halen.”

Andere deelnemers

Met Jens Sinnaeve en Chris Algoedt maken nog twee BMW-rijders van de gelegenheid gebruik om in Ieper aan te treden. Naast BMW’s omvat groep M ook tal van andere wagens met een nationale homologatie, zoals de spectaculaire Fiat Punto van Stéphane Hermann. De populaire Oostkantonner bewees al meermaals dat hij met de snelste voorwielaangedreven wagens kan wedijveren. Een andere naam om in de gaten te houden is de jonge Waal Peter Vanderhauwaert met zijn snelle Citroën Saxo. Beselarenaar Bjorn Deruyter kiest dan weer voor een Ford Fiesta R200, een geëvolueerde versie van de Fiesta R2. Peter Lemahieu (Ford Escort MK 2) en Christophe Lagache (Opel Ascona B) zorgen tot slot voor een vleugje ‘Historic’ binnen de moderne rally.

(JD)

Lees meer hierover in de rallyspecial, gratis bij Het Wekelijks Nieuws Ieper