“Eigen F1-bolide gemaakt”
Bruno Bekaert is de klok rond met Formule 1 bezig en bedacht een concept om zelf het F1-gevoel al gamend perfect te benaderen. Hij bouwde een monocoque het zitcompartiment van een F1-bolide in hout na en zorgt zo voor de ultieme race-ervaring. “Autosport 1 bepaalt een groot deel van mijn leven”, zegt hij.
Bruno Bekaert (39) woont in de Sperredreef in Dadizele en werkt als praktijkleerkracht bouw aan het VTI van Kortrijk. Daarnaast is hij in bijberoep aannemer, maar het grootste deel van zijn vrije tijd gaat naar zijn grote passie: Formule 1.
“Mijn eerste grand prix zag ik toen ik twaalf jaar oud was”, opent hij zijn verhaal. “Het geluid van die motoren, fantastisch vond ik het. Het was ook de tijd van racepiloten als Ayrton Senna en Nigel Mansell, mythische figuren. Toen al droomde ik er van om ooit F1-races persoonlijk te kunnen ontmoeten en mijn ogen de kost te geven in de paddock.”
Bruno trok al snel naar de grand prix in Spa-Francorchamps, maar het wereldje zoog hem steeds meer aan. “Een achttal jaar geleden kwam ik op het idee om een monocoque – het zitcompartiment van een Formule 1-wagen – na te bouwen in hout. Als gamer kan je wel aan de slag gaan met een stuur en pedalen, maar je ervaart nooit hoe het er in zo’n racewagen écht aan toe gaat. Een F1-piloot ligt immers haast in zijn wagen. Er bestonden toen al monocoques voor de gamewereld, maar die waren niet te betalen. Daarom ging ik zelf aan de slag.”
Ikeaprincipe
Bruno stoelde zich op het Ikeaprincipe en ontwierp een monocoque die uit een dertigtal houten onderdelen bestaat en makkelijk in elkaar te schroeven is. “Met een gewicht van amper veertig kilogram”, klinkt het. “Het duurde vijf prototypes vooraleer ik tot het gewenste resultaat kwam.”
Via Roeselarenaar Yves Olivier kwam Bruno in contact met de Hoogleedse houtbewerker Decruy, die in 2012 het eindproduct vervaardigde. “Er waren ook plannen om mijn Berera Simulation Monocoque in productie te brengen, maar ik moest meteen een 40 tot 50 exemplaren afnemen. Dat heb ik niet gedaan, omdat er vanuit de markt toen te weinig interesse was. Maar als er zich een partner aandient om mijn monocoque te commercialiseren, wil ik zeker luisteren.” Zelf heeft Bruno zijn concept al uitvoerig getest. “En het is fantastisch. Echt alsof je ín een race zit.”
“Ik was nerveus om Stoffel te ontmoeten, maar hij had zelf nog klammere handen”
Bruno’s monocoque bracht hem zelfs tot in de paddock van Stoffel Vandoorne toen die nog in de Formule Renault 3.5 Series reed. “Via-via kon ik hem een bezoekje brengen. Een erg toegankelijke kerel, een typische West-Vlaming ook. Redelijk timide, eenvoudig. Ik was wat nerveus om hem te ontmoeten, maar Stoffel had zo mogelijk nog klammere handjes.”
Ooit wereldkampioen
Bruno had toen al door dat de Rumbekenaar een toptalent in wording was.
“De klasse droop er jaren geleden al van af. Stoffel is een uitzonderlijke racer. Alleen jammer dat hij dit jaar niet meteen met een topmachine het circuit op kan. De wagen van McLaren zal te kort komen, jammer genoeg. Maar Stoffel heeft het potentieel om het ooit tot wereldkampioen te schoppen.”
Nu Stoffel een vaste waarde in de Formule 1 is, wordt het Bruno mogelijk nog leuker om het hele circus te volgen. “Tot vorig seizoen was ik vooral fan van de sport op zich, nu zal ik toch vooral Stoffels prestaties op de voet volgen. Komende zondag zal ik in alle vroegte al in de Flanders Indoor Karting in Kortrijk te vinden zijn om, samen met de andere leden van Stoffels officiële fanclub, zijn eerste grand prix in Australië te bekijken. En eind augustus trek ik uiteraard naar Spa-Francorchamps.”
Formule 1
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier