Balans na een half seizoen F1: “Finish in de punten lijkt slechts kwestie van tijd”
Het eerste formule 1-seizoen van Stoffel Vandoorne is halfweg. Het gebrek aan betrouwbaarheid en kracht van de Hondamotor heeft de West-Vlaming al kopzorgen gebaard, al lijkt het tij in Groot-Brittannië eindelijk te keren.
Momenteel telt het palmares van Vandoorne twee 14de plaatsen, één 13de plaats, twee 12de plaatsen, één 11de plaats, drie opgaves en één gemiste start. De Rumbekenaar eindigde dus nog niet in de punten, maar zat zowel in Monaco als Groot-Brittannië op een zucht ervan.
Daardoor vertoeft hij in de tussenstand van het wereldkampioenschap in het puntenloze gezelschap van Jolyon Palmer (Renault) en Marcus Ericsson (Sauber). Maar hoe verliep zijn seizoen tot nu toe?
1. Onbetrouwbaarheid
De voorbereidingen op het nieuwe seizoen begonnen met een domper: de haperende Honda. De 13de plaats in de openingsrace in Australië voelde dan ook aan als een kleine overwinning. Maar de daaropvolgende grand prix’ duwde Vandoorne met de neus op de feiten: in China gaf hij op, in Bahrein kon hij zelfs niet aan de start komen. De GP van Rusland bracht beterschap, met een 14de plaats.
2. Strafpunten
In Spanje komt de Rumbekenaar in aanvaring met de Williams van Massa, waarop de West-Vlaming moet opgeven. Ook in Monaco schuift Vandoorne van de piste tijdens een inhaalmanoeuvre van Perez.
Verzamelt Vandoorne over een periode van 12 maanden 12 strafpunten, dan verliest hij zijn licentie voor 1 Grand Prix
Voor het incident in de GP van Spanje bestraffen de wedstrijdcommissarissen Vandoorne met 2 strafpunten op zijn superlicentie. In Rusland kreeg hij een strafpunt voor het afsnijden van een bocht.
3. Uit het dal
Vanaf de GP van Canada gaat het langzaam bergop: 14de in Montreal, 12de in Azerbaijan (en de eerste WK-punten voor ploegmaat Alonso) en 12de in Oostenrijk. Voor het te lang negeren van enkele blauwe vlaggen, krijgt de West-Vlaming wel opnieuw 2 strafpunten aan zijn laars gelapt, buiten verhouding als je ziet dat Kyvat voor zijn kamikazestart (die tot de opgave van Alonso en Verstappen leidt) dezelfde straf krijgt. Verzamelt Vandoorne over een periode van 12 maanden 12 strafpunten, dan verliest hij zijn licentie voor 1 Grand Prix.
Met de 11de plaats in Groot-Brittannië behaalt Vandoorne zijn beste resultaat van het seizoen. Hij klopt er voor de allereerste keer zijn ploegmaat Alonso in de kwalificaties.
Drove my heart out today to get a point, we came so close! We push again next time!?????? #SV2 #McLarenHonda #BritishGP pic.twitter.com/EcA1MwG8Dn
— Stoffel Vandoorne (@svandoorne) 16 juli 2017
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
4. En de volgende 10?
Voor de zomerpauze staat er nog 1 wedstrijd op de agenda: de Grote Prijs van Hongarije op 30 juli. Daarna volgt er 4 weken stilte voor de storm: de thuiswedstrijd van Stoffel Vandoorne op het circuit van Spa-Francorchamps in België, op zondag 27 augustus. De GP van Italië, de week erna, is de laatste wedstrijd van het seizoen op Europese bodem, daarna steekt de F1 terug de oceaan over naar Azië, Amerika en het Midden-Oosten.
Afgaand op de voorbije wedstrijden, lijkt Honda vooruitgang te boeken op vlak van performantie, al worstelt vooral Vandoornes ploegmaat Alonso nog altijd met de betrouwbaarheid van zijn materiaal met 2 opgaves in de recentste 2 races.
In elk geval hangen de gridstraffen voor het vervangen van kapotte motoronderdelen voor de rest van het seizoen als een zwaard van Damocles boven het hoofd van de 2 McLarenpiloten. Blijft Honda nieuwe updates uitrollen, dan lijkt een finish in de punten slechts een kwestie van tijd. De Hungaroring – Monaco zonder muren – zou op het lijf gesneden zijn van de minder krachtige McLaren-Honda.
#ICYMI discover our relentless drive for development in the latest #Honda @F1 insight – https://t.co/Yz2jMESXQ4 pic.twitter.com/LTYdNKpAFS
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) 17 juli 2017
Formule 1
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier